Saturday 20 June 2015

MALAIKAT IZRAEL MENANGIS...?

ASSALAMUALAIKUM..


Pic google images sekadar hiasan.

Pada satu ketika Malaikat Maut sedang menangis ketika di tugaskan untuk mencabut nyawa seorang wanita hamil
Lalu Alah swt bertanya:
Apa yang membuatmu menangis?
Malaikat menjawab:
Aku menangis kerana sewaktu aku di tugaskan mencabut nyawa seorang wanita hamil di tengah padang pasir yang tandus dan saat itu dia harus melahirkan. Maka aku pun menunggunya sehingga bayinya lahir. Lantas aku pun mencabut nyawa wanita itu sambil menangis kerana aku mendengar tangisan bayi tersebut.
Kemudian di peristiwa yang lain di dapati Malaikat Maut sungguh terkejut bila di tugaskan mencabut nyawa seorang ulama.
Lalu Allah swt bertanya:
Apa yang membuat mu terkejut?
Malaikat menjawab:
Aku terkejut ketika di tugaskan mencabut nyawa seorang ulama kerana aku melihat ada cahaya terang benderang keluar dari bilik beliau. Setiap kali aku mendekatinya cahaya itu semakin menyilaukan aku seolah olah ingin mengusir aku. Lalu aku cabut juga nyawanya di sertai dengan cahaya tersebut.
Allah swt bertanya lagi:
Apakah engkau tahu siapa ulama tersebut?
Malaikat menjawab:
Tidak aku ketahui Ya Allah
Lalu Allah swt pun menerangkan:
Sesungguhnya ulama tersebut adalah bayi dari ibu yang kau cabut nyawa nya di gurun padang pasir gersang. Akulah yang menjaganya dan tidak aku membiarkannya
Subhanallah – Maha Suci Allah yang Maha mengatur setiap ketetapan untuk hamba hamba Nya

ustazah nurbaya usman...

12 comments:

  1. sampai menagis seperti itu malaikatnya,
    semoga nanti jika kita meninggal dalam keadaan khusnul khotimah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya afika malaikat juga bersedih menghadapi kesedihan situasi itu.
      insyaAllah moga kita memperoleh hosnul khatimah saat kematian kita...tq afika ria follback me.

      Delete
  2. Subhanallah...
    Setiap yg berlaku adalah aturan dari Nya juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya fidah Allah mengatur segalanya dgn hikmahnya yg xkita ketahui...tq

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Subhanallah walhamdulillah... Allahuakbar..

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist