بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

Ada yg bertanya...adakah perempuan dalam edah kematian suami bolih pergi solat tarawih dimasjid atau surau ..kpd yg bertanya....jawab perempuan yg dalam edah kematian suami disebut dalam quran surah an nis'sa...selama 4 bulan 10 hari edahnya...tidak bolih keluar dari kawasan rumahnya...seperti pergi kedai membeli makanan atau membeli ubat...jika ada org lain yg bolih membelinya.....tapi jika tidak ada org bolih lah ia keluar membeli kemudian terus balik kermh

Atau balu terpaksa menghantar anak2 nya kesekolah ..sedang kan org lain tidak ada yg bolih membantunya bolih lah balu keluar.. sama juga yang terpaksa kerja mencari nafkah ...bolih keluar rumah...habis kerja tidak bolih berjalan kelain tempat dan tidak bolih memakai baju yg selain dri warna gelap...

dan memakai perhiasan diri makeup2 laaa..seperti rantai lehir gelang atau jam tangan yang baru....kalau nak merasa pakai juga ...bolih pakai tapi utk dalam rumah sahaja ..dan waktunya tgh mlm sahaja..itu pun hukumnya makruh....maknanya bila sorang isteri yang dlm edah kematian suami...

Tidak bolih pergi haji .dan umrah...walau pun hj itu ibadah wajib...tidak bolih melakukan ibadah solat keluar dari rmhnya....walau pun ibadah sunat...maknanya tidak bolih juga keluar buat solat tarawih dimasjid...atau surau....dan tak bolih juga pergi melawat kematian ...walau pun yg mati itu mak bapak dia atau sesiapa sja....melain kan jika mati dalam rmh sendiri ...

Tidak juga bolih kendur kermh kenduri kahwin ...walau yang disebelah rmh.....tetapi jika suaminya mati ditempat perantauan...dan balu itu tidak ada sdra mara diperantauan.dan bolih ia balik kampung nya ...dan jika tidak ada sesiapa nak menjaganya ...misalnya ia duduk di penang dan anak2 duduk dikolumpo...bolih lah balu itu pindah dan duduk bersama anak2 hingga habis waktu edahmya...

Akhirnya....sesiapa yang sayang dengan arwah suaminya...jangan lah langgar perkara yg dilarang Allah ......kalau rasa dah benci dgn arawah suami tu..langgar aje lah .!!!..tapi ingat.!!.. Allah tidak mengampunkan perbuatan balu itu ...
Fikir2....renung2
fb ustaz zainal abidin.


12 ulasan - "HUKUM TARAWIH WANITA DALAM EDAH KEMATIAN SUAMI..."

Fidah Shah delete icon 23 Jun 2015 3:11 PTG

Moga menjadi panduan yang sangat berguna...
Sebak pulak bila baca ni :(

paridah delete icon 23 Jun 2015 3:35 PTG

yela fidah kita kena ambil tahu larangan2 begini...belajar sikit2 simpan dihati...tq fidah.

Cilembu thea delete icon 23 Jun 2015 3:58 PTG

dengan hadirnya artikel hukum tarawih wanita dalam masa edah, menjadikan para wanita yang sedang menunggu masa edah menjadi mahfum atas taraweh

paridah delete icon 23 Jun 2015 4:01 PTG

insyaAllah..moga2 bermenafaat..tq chilembu thea..

Zaitun delete icon 23 Jun 2015 4:38 PTG

Terima kasih PI kongsi info yang boleh kita jadikan panduan. Ada benda2 yang kita kurang faham.

paridah delete icon 23 Jun 2015 5:27 PTG

insyaAllah sama2 kita berkongsi ilmu yg perlu kita ketahui...tq zai..

Yun Sing delete icon 23 Jun 2015 10:52 PTG

Nice sharing.. baru tau pasal ni.....

Khir Khalid delete icon 24 Jun 2015 12:26 PG

Panduan yg berguna buat mereka yg mengalami situasi spt ini.. semoga perkongsian ini membantu memberi pencerahan yg sebaiknya buat yg memerlukan... aamiin.

paridah delete icon 24 Jun 2015 11:25 PG

bagus yun sing rajin ambil tahu...tq

paridah delete icon 24 Jun 2015 11:27 PG

ya setakat sedikit catatan untuk perkongsian...semoga bermenafaat...tq khir khalid.

Khai♥Rin : anies delete icon 25 Jun 2015 9:34 PG

panduan berguna utk mereka yg masih tercari2 jln penyelesaian kpd masalah sebegini...

paridah delete icon 25 Jun 2015 3:05 PTG

ya betultu anies...tq.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”