بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

MEE GORENG BASAH DENGAN PELENGKAP RASA ENAK SOTONG, UDANG, KERANG, SAYUR, RAMAI YANG TAK TOLAK NI KALAU TERHIDANG DI DEPAN MATA...SEKEJAP SAJA HABIS SEPINGGAN. NAK TAMBAH LAGI KENA GORENG MEE NI SEKUALI BESAR HEH..HEH...MUDAH SAJA NI....SELAMAT MENCUBA.

MEE GORENG BASAH
Bahan-bahan
• 1 bungkus mee kuning
• 4 biji bawang merah ditumbuk
• 2 ulas bawang putih ditumbuk
• ½ inci halia ditumbuk
2 ekor sotong di potong bulat
12 ekor udang
200 gram isi kerang yang telah direbus
2 pokok sawi pak choy
taugeh
2 sb cili boh
2 sb minyak masak
1/2 sb sos tiram
4 sb sos tomato
1/2 sb kicap pekat
3 cawan air
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
Cara membuatnya
1.Panaskan minyak. Tumis semua bahan yang ditumbuk hingga naik bau. Masukkan cili boh dan tumis hingga pecah minyak.
2.Masuk sos tomato,sos tiram,kicap pekat, air dan kacau sehingga mendidih.
3.Masukkan udang, sotong dan kerang tunggu sehingga masak. Kemudian perasakan dengan garam dan gula ikut selera masing-masing.
4.Masukkan mee kuning dan gaul sebati. Masukkan pula sawi. Kalau nampak air mcm dah kering atau tak cukup basah boleh tambah lagi sedikit air.
5.Kecilkan api dan masukkan taugeh. Kemudian gaul mee supaya sebati. Apabila semua perasa dah meresap dalam mee, tutupkan api. Dan terus pindahkan mee ke dalam pinggan.

34 ulasan - "MEE GORENG BASAH..."

fiu delete icon 13 Mei 2015 10:05 PG

hmmmmm ....sedapnya diliat .... bkin terbelalak aku punya mata ... hehe

Kakzakie delete icon 13 Mei 2015 10:23 PG

Waahh... memanglah sedap ni
Kakak suka yg basah-basah macam ni tak kiralah mee ke kwee teow
Macam nak buat jugalah:)

nohas delete icon 13 Mei 2015 10:27 PG

sedapnya...tambah cili jeruk..perghh..dah tak pandang kiri kanan..bon appetit..

Nooriah Abdullah delete icon 13 Mei 2015 10:46 PG

I suka mmg goreng basah, anak2 kalau hari minggu mesti nak mama goreng yg ada kuah mcm ni basah lah sup lah

Sweetie delete icon 13 Mei 2015 12:18 PTG

Sedap, lagi2lah banyak rencah lauknya...sotong udang dan daging.

notie delete icon 13 Mei 2015 1:26 PTG

wah sedapnya... apalagi banyak udang, sotong dan kerang. Yummy

Zaitun delete icon 13 Mei 2015 3:25 PTG

Sedapnya makan berpinggan2 ni hehe...

Kak zai ingat dinner nak buat kuih tiew goreng basah.

Zaitun delete icon 13 Mei 2015 3:26 PTG

Sedapnya makan berpinggan2 ni hehe...

Kak zai ingat dinner nak buat kuih tiew goreng basah.

Irfa delete icon 13 Mei 2015 4:21 PTG

sampai skrg sy tak reti masak mee kuning @ kue teow, tak tahu nak buat sedap macam mana
kalau suh pilih, sy rela masak bihun :)

aTieYusof Family delete icon 13 Mei 2015 4:24 PTG

sedapnya lah.. klu sy yg masak mee basah sllu nya en hubby kak..dia lagi terer masak mee dr sy..hehe

budi purnomo delete icon 13 Mei 2015 5:24 PTG

Kirim kesini kak, pastinya tak kan di tolak :)

Ipah Kholipah delete icon 13 Mei 2015 5:25 PTG

mantaaaaap walaupun cuma lihat di gambarnya hehehe

Khir Khalid delete icon 13 Mei 2015 5:54 PTG

Sedap makan petang2 waktu balik pejabat ni.. sgt2 menyelerakan.. :) :)

Fidah Shah delete icon 13 Mei 2015 6:27 PTG

Sedapnya...
Tengok pun dah lapar..Kalau ada cili potong pun best ni

Fidah Shah delete icon 13 Mei 2015 6:27 PTG
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Diana Rashid delete icon 13 Mei 2015 6:52 PTG

wah..kakak..perut saya lapaq tau tengok gambar mee ni..lama tak masak mee..

Qaseh Vee delete icon 13 Mei 2015 6:56 PTG

saya klu mee kuning mmg suka goreng basah . klu kering mcm x best je nak telan . lagilah klu minyaknya berlinangan ...

paridah delete icon 13 Mei 2015 10:30 PTG

Mee goreng berkuah kena cpt dimkn panas2 baru sedap kan qv...tq

paridah delete icon 13 Mei 2015 10:35 PTG

teringin ya diana..boleh mula menggoreng mee diana...tq

paridah delete icon 13 Mei 2015 10:42 PTG

teringin ya diana..boleh mula menggoreng mee diana...tq

paridah delete icon 13 Mei 2015 10:44 PTG

yela fidah tambh cili potong best sgt ni...tq

paridah delete icon 13 Mei 2015 10:46 PTG

sedap tu khir khalid mkn mee smbil minum ptg...tq

paridah delete icon 13 Mei 2015 10:48 PTG

tengok gmbar pun mncuit selera kan ipah..tq

paridah delete icon 13 Mei 2015 10:49 PTG

heh..heh..bisa saja dik budi purnomo...tq

paridah delete icon 13 Mei 2015 10:59 PTG

yeke..bestlh gitu atie...air tgn hubby biasanya lbh sedap dari air tgn isteri heh..heh..tq

Gee Lion delete icon 14 Mei 2015 3:33 PTG

petang2 camni banyak pula gambar yg memikat selera.. huhu

Fiza Rahman delete icon 15 Mei 2015 11:04 PG

Kecur ailio kak ☺

Khai♥Rin : anies delete icon 15 Mei 2015 3:27 PTG

merata sy cari kat kl ni mi goreng basah yg betul2 sedap masih x jumpa...

Jie Susanos delete icon 16 Mei 2015 9:25 PG

fuhh..sdp2..jrg2 mkn mmg best ni..

paridah delete icon 16 Mei 2015 5:16 PTG

YEKEXMINAT MKN MEE YA IRFA...TQ

paridah delete icon 16 Mei 2015 5:18 PTG

DH JADI ISTERI KENA RAJIN MASAK SEDAP2 GEE...TQ

paridah delete icon 16 Mei 2015 5:19 PTG

TERLIUQ NO FIZA...TQ

paridah delete icon 16 Mei 2015 5:21 PTG

YEKE...BUAT SENDIRI MESTI SESUAI DGN CITARASA ANIES...TQ

paridah delete icon 16 Mei 2015 5:25 PTG

YELA MKN MEE XBOLEH DIAMALKN SELALU JIE...TQ

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”