بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

DI MUSIM MENCADAT SOTONG DI TERENGGANU MEWAH SEKALI MENIKMATI SOTONG SEGAR DARI LAUT DIMASAK KETUPAT ATAU LAIN-LAIN MASAKAN YANG DIGEMARI. PALING MUDAH DIGORENG CELUP TEPUNG SAJA. KALAU TIDAK MUSIMNYAPUN BEKALAN SOTONG SENTIASA ADA PASARAN ....LAUT CHINA SELATAN KAN LUAS...HASIL MAHSUL SUMBER MAKANAN DARIPADA LAUTANNYA SANGATLAH BANYAK.

DI TEMPAT-TEMPAT LAIN PUN ADA DIJUAL SOTONG GORENG CELUP TEPUNG NI TIDAK HANYA DI TERENGGANU SAJA.

BELI JER SEKOR DUA SOTONG DAN GORENG SENDIRI...MUDAH JER TU. JIMAT BELANJA. SEPINGGAN SOTONG GORENG DI RESTORAN MAHAL JUGA HARGANYA
.
PIC GOOGLE IMAGES
SOTONG CELUP TEPUNG
Ingin Buat Duit Tambahan ?? https://www.facebook.com/IdamanHQ ( Rugi siapa tak tengok )
BAHAN-BAHAN:
4 ekor sotong | dipotong dan dibersihkan
200gm tepung naik sendiri
70gm tepung kastad
150gm tepung jagung
1 biji telur ayam
Garam dan gula secukup rasa
BAHAN SOS COLEK:
200gm gula kabung
1 sudu makan asam jawa
3 sudu makan cili boh
500ml air

CARA MEMASAK:
1. Campurkan semua tepung bersama telur, garam dan juga gula. Gaul rata.
2. Masukkan air sedikit demi sedikit hingga boleh melekat pada sotong.
3. Panaskan minyak dan goreng sotong hingga kekuningan dan angkat.
4. Untuk sosnya pula, campurkan kesemua bahan dalam periuk dan didihkan hingga kuah menjadi sedikit pekat.
5. Angkat dan sedia dinikmati bersama sotong goreng tepung.
Sumber : Rasa/karangkraf

25 ulasan - "SOTONG CELUP TEPONG."

muhammad nizam delete icon 24 April 2015 9:51 PTG

jom dtg tganu ..mencandat

paridah delete icon 25 April 2015 8:56 PG

tq nizam dh lama juga kak x ke tganu ni..

Fidah Shah delete icon 25 April 2015 9:29 PG

Sedapnya..
Kalau dpt sotong yang fresh mesti lagi best.

Zaitun delete icon 25 April 2015 12:00 PTG

Kalau dapat sotong yang fresh lagi sedap dan manis.

Makan kat restoren mesti order sotong goreng tepung.

Nooriah Abdullah delete icon 25 April 2015 1:46 PTG

baru beli sotong boleh la buat macam ni, sedap ni meratah sotong saja..

Cilembu thea delete icon 25 April 2015 2:42 PTG

sotong sama ngga sih dengan cumi-cumi?
kalau melihat bendtuk mentahnya ngga asik soalnya berlendir gituh ya, tapi...begitu sudah di olah jadi makanan celup tepong, ehmmm lezat dilidah sangat

Pha Is delete icon 25 April 2015 6:55 PTG

saya kalau makan kat kedai, kadang2 suka kadang2 tak, pasal sotong celup tepung ni.. ikut kedai jugak sebab kadang2 tu sotong celup tepung diorng lagi banyak tepung dari sotong. dah macam "cucur sotong" dah jadinya.. hehehe

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 25 April 2015 10:08 PTG

sedap tu....

tiga lalat delete icon 26 April 2015 8:08 PG

Salam. Hee memey sedap sotong celup tepong goreng tu mak, tapi byk kolesterol ;p

Dunia Zumal delete icon 26 April 2015 9:36 PG

Teringin nak makan sotong goreng tepung...

Qaseh Vee delete icon 26 April 2015 12:56 PTG

sotong goreng pun sekrg ni pun ada di mana - mana restoran . menu yg mudah dan sedap ...

Nick Nashram delete icon 26 April 2015 9:25 PTG

sedappnyyee..tapi kalo kat sini order sotong celup tepung, dia hidang sotong yg kecik2 je..huhu

aizamia3 delete icon 27 April 2015 1:40 PTG

Betul.. saya setuju.. lagi puas beli dan masak sendiri.. ;)

paridah delete icon 27 April 2015 2:36 PTG

sotong segar yg baru naik dari laut sdp sgt digoreng gini fidah...tq

paridah delete icon 27 April 2015 2:42 PTG

yela zai sdp tu.
mkn sotong goreng di restoran yg sotongnya kita pilih sendiri sdp tu...tq zaitun.

paridah delete icon 27 April 2015 2:43 PTG

hmm sdp meratah sotong jer...tq noor.

paridah delete icon 27 April 2015 2:44 PTG

hmm sdp meratah sotong jer...tq noor.

paridah delete icon 27 April 2015 2:57 PTG

kalau di sini cumi2 tu sotong yg kecil..
kalau digoren celup tepong enak tu...xperlu mkn nasi..tq chilembu thea.

paridah delete icon 27 April 2015 3:01 PTG

yela pha is kena pilih kedainya juga...cucur sotong kalau sdp ok juga kan...tq pha is.

paridah delete icon 27 April 2015 3:01 PTG

yes...tq MKL.

paridah delete icon 27 April 2015 3:03 PTG

wsalam..heh..heh..mkn sesekali elak kolestrol heh..heh..tq tiga lalat.

paridah delete icon 27 April 2015 3:04 PTG

goreng sendiri jer zumal...tq

paridah delete icon 27 April 2015 3:05 PTG

yela qv mudah nk cari..tq

paridah delete icon 27 April 2015 3:08 PTG

yeke..nk sotong besar gelungnya kena mkn di trganu cikgu...tq nik nashram.

paridah delete icon 27 April 2015 3:10 PTG

heh..heh..beli ikut keperluan ya...tq aizamia.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”