بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM..


"Orkid jenis apa yang paling kak suka?"

"Kak suka butterfly...sebab orkid ni cantik dan rajin berbunga kalau dia dah mula keluar sulur bunga...butterfly ni tak payah kita nak kena potong sulurnya kalau dia dah habis berbunga...ada saja bunga-bunga baru yang akan berputik..."

"Tapi orkid-orkid ni tetap cantik walau apa jenisnya kalau dia rajin berbunga...samaada jenisnya dendrobium, vanda, cataleya..."





"Kalau kak beli orki,macamana kak pilih?"

"Kak akan pilih orkid yang nampak sihat dan subur bukan setakat bunganya cantik saja...sebab kitakan tak berapa pandai nak jaga...kalau dia sihat subur lambatlah sikit dia nak mati...yang penting harganya tak mahal sangat..."
Aku tersengih saja lantaran terkenangkan cataleya yang ku beli cuma bertahan lima hari sebelum layu sedangkan harganya boleh tahan mahalnya.

5 ulasan - "Orkid-orkid pilihan"

Qaseh Vee delete icon 10 April 2015 11:59 PTG

saya pantang nampak orkid . mmg suka sgt tapi blm berhajat nak tanam sendiri ...

Fidah Shah delete icon 11 April 2015 6:51 PG

Saya suka orkid....
Lagi unik, lagi saya suka...

paridah delete icon 11 April 2015 10:48 PTG

RALIT JER TENGOK ORKID KAN..TQ QV.

paridah delete icon 11 April 2015 10:50 PTG

YEKE..ORKID NI PELBAGAI JENISNYA CANTIK2 PULA...TQ FIDAH.

Siti Yang Menaip delete icon 13 April 2015 11:30 PG

mak CT suka la orkid ni.. tapi sejak pindah rumah.. orkid x duduk kat tempat yg spatutnya..
banyak yang rosak. orang kata xleh letak atas simen ye ? tahla.. tp rumah baru keliling simen..
tak buat2 lagi rumah orkid.. banyak okid mak layuuu

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”