بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
Assalamualaikum...



PERNAH MAKAN PULUT CEMPEDAK BEGINI? PULUT YANG DISUMBAT DALAM BUAH CEMPEDAK. CANTIK BENTUKNYA. PI SUKA JUGA MAKAN CEMPEDAK BERSAMA PULUT LEMAK TAPI CEMPEDAK MASAK YANG DIKELUARKAN DARIPADA KULITNYA YANG BERULAS-ULAS TU.

RESEPI
SURAYA.BLOGSPOT.COM

Pulut Cempedak


10 ulas cempedak
1 cawan beras pulut
1.5 cawan santan pekat
garam
2 helai daun pandan

1.  Beras pulut direndam sekurang-kurangnya 4 jam atau semalaman.  Kemudian ditoskan dan dikukus dengan sedikit santan cair (separas pulut), daun pandan dan garam sehingga masak.  Kalau nak masak seperti nasi pun boleh juga. Bila dah masak, ketepikan.

2.  Santan pekat tadi dimasak dengan sedikit garam dan daun pandan hingga agak pekat. Kacau-kacau selalu supaya tidak pecah minyak.  Kemudian masukkan buah cempedak ke dalam santan itu dan biarkan ia masak dalam 5 minit.  Angkat.

3.  Selain dihidangkan pulut bersama cempedak yang telah dimasak bersama santan sekali ataupun dimakan bersama santan dan cempedak mentah.

kalau suka jenis banjir pun boleh

26 comments - "PULUT CEMPEDAK.."

Anisayu Nastutik delete icon 7 March 2015 at 21:56

Bears pulut bahasamu
Ketan bahasaku
Disumbat cempedak semanis madu
hmmmm keluar air liur laparku...

Nooriah Abdullah delete icon 7 March 2015 at 22:04

belum pernah tengok pulut yg di sumbat dlaam cempedak lagi ni, boleh try ni dear kan

paridah delete icon 7 March 2015 at 22:36

BAHASA SAJA BERBEDA
MAKSUDNYA TIADA BEZA
LAZATNYA RASA
PULUT CEMPEDAK NAMANYA...SEDAPTU...TQ ANISAYU.

paridah delete icon 7 March 2015 at 22:38

CARI CEMPEDAK YG ULASNYA BESAR RASANYA BARU ELOK DISUMBAT PULUT GINI...TQ NOORIAH.

Puan Wawa delete icon 7 March 2015 at 23:23

first time dgr ni..pelik, tpi nmpk mcm sedap..hihi

dorsett pink delete icon 8 March 2015 at 05:27

Baru tahu ade pulut cempedak. Kalau kak paridah tak bagitau saya tak tahu.. huhu

Fidah Shah delete icon 8 March 2015 at 06:40

Selalu tgk pulut durian aje...cempedak pun ada rupanya..

Dunia Zumal delete icon 8 March 2015 at 08:41

Kreatifnya pulut cempedak yang mula-mula tu... Dah lama tak makan cempedak...

Etuza Etuza delete icon 8 March 2015 at 09:32

haduyai..terasa terliur ..ni ..sedap sangat nampak..lapar poun ada lah..hehehe tahnia

sud@is delete icon 8 March 2015 at 10:24

hiasan mengiurkan....kreatif, tunggu musim cempedakk

babYpose delete icon 8 March 2015 at 10:36

oh ada pulut cempedak ye PI, hari ni saya buat bubur pulut hitam :))

Zaitun delete icon 8 March 2015 at 10:58

Cantik... berselera nak makan.

Kak zai suka makan pulut hehe....

Zaitun delete icon 8 March 2015 at 10:58

Cantik... berselera nak makan.

Kak zai suka makan pulut hehe....

Qaseh Vee delete icon 8 March 2015 at 12:44

rasanya gambar atas tu nangka kan . lepas ni nak cuba makan nangka dgn pulut mcm kat gambar tu ... mesti sedap .

paridah delete icon 8 March 2015 at 13:10

CEMPEDAK TU QV..NAMPAK KAN BULAT BENTUKNYA...NANGKA LEPER SIKIT...NANGKA MKN DGN PULUT PUN OK JUGA....TQ QV

paridah delete icon 8 March 2015 at 13:11

CANTIK NN SEDAP TU..TQ ZAITUN.

paridah delete icon 8 March 2015 at 13:13

SEDAPNYA BUBUR PULUT HITAM...LAMA XMKN...TQ BABYPOSE.

paridah delete icon 8 March 2015 at 13:14

KREATIF N SEDAP TU...TQ SUD@IS.

paridah delete icon 8 March 2015 at 23:37

yeke sedap ni wawa...tq.

paridah delete icon 8 March 2015 at 23:39

heh..heh..ada pulut cempedak ni pada yg suka mmg enak...tq dorset pink.

paridah delete icon 8 March 2015 at 23:40

ada fidah..sedap juga ni..tq

paridah delete icon 8 March 2015 at 23:41

ya kreatif sgt kakpun baru tengok..tq zumal.

paridah delete icon 8 March 2015 at 23:43

mmg sedap tu cikgu mesti xpernah rasa ni..tq etuza.

Khai♥Rin : anies delete icon 10 March 2015 at 10:37

sy nmpk cempedak je trs ngap. kalu nk goreng pon tgk selera...kalu x sebijik mmg habis mkn gitu je... ;-)

paridah delete icon 10 March 2015 at 14:47

sama dgn kak ni suka sgt mkn cempedak msk gitu saja kalau ada pulut lemak lg sedap...tq anies.

suraya delete icon 12 August 2015 at 15:56

itu nangka kan? menarik ni paridah. lepas ni bolehlah saya cuba buat pulut nangka pulak.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”