بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
Assalamualaikum...



PERNAH MAKAN PULUT CEMPEDAK BEGINI? PULUT YANG DISUMBAT DALAM BUAH CEMPEDAK. CANTIK BENTUKNYA. PI SUKA JUGA MAKAN CEMPEDAK BERSAMA PULUT LEMAK TAPI CEMPEDAK MASAK YANG DIKELUARKAN DARIPADA KULITNYA YANG BERULAS-ULAS TU.

RESEPI
SURAYA.BLOGSPOT.COM

Pulut Cempedak


10 ulas cempedak
1 cawan beras pulut
1.5 cawan santan pekat
garam
2 helai daun pandan

1.  Beras pulut direndam sekurang-kurangnya 4 jam atau semalaman.  Kemudian ditoskan dan dikukus dengan sedikit santan cair (separas pulut), daun pandan dan garam sehingga masak.  Kalau nak masak seperti nasi pun boleh juga. Bila dah masak, ketepikan.

2.  Santan pekat tadi dimasak dengan sedikit garam dan daun pandan hingga agak pekat. Kacau-kacau selalu supaya tidak pecah minyak.  Kemudian masukkan buah cempedak ke dalam santan itu dan biarkan ia masak dalam 5 minit.  Angkat.

3.  Selain dihidangkan pulut bersama cempedak yang telah dimasak bersama santan sekali ataupun dimakan bersama santan dan cempedak mentah.

kalau suka jenis banjir pun boleh

26 ulasan - "PULUT CEMPEDAK.."

Anisayu Nastutik delete icon 7 Mac 2015 9:56 PTG

Bears pulut bahasamu
Ketan bahasaku
Disumbat cempedak semanis madu
hmmmm keluar air liur laparku...

Nooriah Abdullah delete icon 7 Mac 2015 10:04 PTG

belum pernah tengok pulut yg di sumbat dlaam cempedak lagi ni, boleh try ni dear kan

paridah delete icon 7 Mac 2015 10:36 PTG

BAHASA SAJA BERBEDA
MAKSUDNYA TIADA BEZA
LAZATNYA RASA
PULUT CEMPEDAK NAMANYA...SEDAPTU...TQ ANISAYU.

paridah delete icon 7 Mac 2015 10:38 PTG

CARI CEMPEDAK YG ULASNYA BESAR RASANYA BARU ELOK DISUMBAT PULUT GINI...TQ NOORIAH.

Puan Wawa delete icon 7 Mac 2015 11:23 PTG

first time dgr ni..pelik, tpi nmpk mcm sedap..hihi

dorsett pink delete icon 8 Mac 2015 5:27 PG

Baru tahu ade pulut cempedak. Kalau kak paridah tak bagitau saya tak tahu.. huhu

Fidah Shah delete icon 8 Mac 2015 6:40 PG

Selalu tgk pulut durian aje...cempedak pun ada rupanya..

Dunia Zumal delete icon 8 Mac 2015 8:41 PG

Kreatifnya pulut cempedak yang mula-mula tu... Dah lama tak makan cempedak...

Etuza Etuza delete icon 8 Mac 2015 9:32 PG

haduyai..terasa terliur ..ni ..sedap sangat nampak..lapar poun ada lah..hehehe tahnia

sud@is delete icon 8 Mac 2015 10:24 PG

hiasan mengiurkan....kreatif, tunggu musim cempedakk

babYpose delete icon 8 Mac 2015 10:36 PG

oh ada pulut cempedak ye PI, hari ni saya buat bubur pulut hitam :))

Zaitun delete icon 8 Mac 2015 10:58 PG

Cantik... berselera nak makan.

Kak zai suka makan pulut hehe....

Zaitun delete icon 8 Mac 2015 10:58 PG

Cantik... berselera nak makan.

Kak zai suka makan pulut hehe....

Qaseh Vee delete icon 8 Mac 2015 12:44 PTG

rasanya gambar atas tu nangka kan . lepas ni nak cuba makan nangka dgn pulut mcm kat gambar tu ... mesti sedap .

paridah delete icon 8 Mac 2015 1:10 PTG

CEMPEDAK TU QV..NAMPAK KAN BULAT BENTUKNYA...NANGKA LEPER SIKIT...NANGKA MKN DGN PULUT PUN OK JUGA....TQ QV

paridah delete icon 8 Mac 2015 1:11 PTG

CANTIK NN SEDAP TU..TQ ZAITUN.

paridah delete icon 8 Mac 2015 1:13 PTG

SEDAPNYA BUBUR PULUT HITAM...LAMA XMKN...TQ BABYPOSE.

paridah delete icon 8 Mac 2015 1:14 PTG

KREATIF N SEDAP TU...TQ SUD@IS.

paridah delete icon 8 Mac 2015 11:37 PTG

yeke sedap ni wawa...tq.

paridah delete icon 8 Mac 2015 11:39 PTG

heh..heh..ada pulut cempedak ni pada yg suka mmg enak...tq dorset pink.

paridah delete icon 8 Mac 2015 11:40 PTG

ada fidah..sedap juga ni..tq

paridah delete icon 8 Mac 2015 11:41 PTG

ya kreatif sgt kakpun baru tengok..tq zumal.

paridah delete icon 8 Mac 2015 11:43 PTG

mmg sedap tu cikgu mesti xpernah rasa ni..tq etuza.

Khai♥Rin : anies delete icon 10 Mac 2015 10:37 PG

sy nmpk cempedak je trs ngap. kalu nk goreng pon tgk selera...kalu x sebijik mmg habis mkn gitu je... ;-)

paridah delete icon 10 Mac 2015 2:47 PTG

sama dgn kak ni suka sgt mkn cempedak msk gitu saja kalau ada pulut lemak lg sedap...tq anies.

suraya delete icon 12 Ogos 2015 3:56 PTG

itu nangka kan? menarik ni paridah. lepas ni bolehlah saya cuba buat pulut nangka pulak.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”