بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Assalamualaikum..



Cerita dipagi hari....jeruk belimbing buluh....share resepi daripada group rr (resepi ringkas)tq Noraini Arshad.... kebetulan segala bahan dah ade terus je buat....
Belimbing buluh
Gula
Garam
Asam boi
Seperti buat jeruk2 lain jugak tp jeruk belimbing buluh ni perlu pemerapan yg agak lama.... lebih kurang 24jam(simpan lm peti)...baru sedap dimakan...biar mesra alam bru kurang masamnye...kak chaq lebihkan gula (jangan telebih sangat...membahayakan tubuh badan..kesihatan mau dijaga...elok mencegah dari dirawat...)

RESEPI FB KAK CHAQ.

18 ulasan - "Jeruk belimbing buluh..."

Nooriah Abdullah delete icon 12 Mac 2015 10:31 PG

belum pernah makan belimbing cara gini Paridah tunggu belimbing besar boleh lah, yang tinggal semua nya masih kecik sbb kena buat sambal hitam hahaha

paridah delete icon 12 Mac 2015 10:36 PG

HEH..HEH..BOLEH TRY NANTI NOORIAH..TQ

Dunia Zumal delete icon 12 Mac 2015 11:19 PG

Belakang rumah ada sepokok belimbing buluh ^-^

paridah delete icon 12 Mac 2015 11:43 PG

ada buahnya boleh dijerukkan tq zumal.

Zaitun delete icon 12 Mac 2015 12:52 PTG

Sedapnya...terliur kak zai tengok.

Susah nak dpt belimbing sekarang sebab pokok belimbing kak zai dah mati.

paridah delete icon 12 Mac 2015 2:09 PTG

yeke...kena tanam semula tu zai utk kegunaan dapur...tq zaitun.

Khai♥Rin : anies delete icon 12 Mac 2015 2:22 PTG

oooo sng je ni...tp nk cr belimbing ni ssh sket

Jari Manis delete icon 12 Mac 2015 2:39 PTG

baru baca dah rasa ngilu gigi :-)

nohas delete icon 12 Mac 2015 3:09 PTG

mesti sesangat masam ni...

paridah delete icon 12 Mac 2015 3:35 PTG

dh diperap dgn gula tentu kurg masinnya nohas...tq

paridah delete icon 12 Mac 2015 3:43 PTG

heh..heh..masam sangatkn tapi org pantai timur suka menjeruknya...tq JM

paridah delete icon 12 Mac 2015 3:44 PTG

RUMAH KAK BNYK LG BELIMBING CEQ NAK MAI AMBIK...TQ ANIES.

Ipah Kholipah delete icon 12 Mac 2015 4:34 PTG

kalo di daerah saya itu namanya calingcing mba hehe saya juga pernah makan tuh buah haduuuuuh asem nya kagak tahan berrrrr bikin badan bergoyang :D

Diana Rashid delete icon 12 Mac 2015 5:11 PTG

kat rumah mak mertua ada banyak.nanti balik nak ambik belimbbing buluh buat macam ni..

paridah delete icon 12 Mac 2015 10:12 PTG

heh..heh..masam sangat ya...kalau dijeruk xmasam sgt...tq ipah kholipah.

paridah delete icon 12 Mac 2015 10:16 PTG

cubalah diana masa muda selera kpd yg masam tahan lagi dh tua mcm kak xmau dh...sakit urat perut...tq diana.

Qaseh Vee delete icon 15 Mac 2015 12:50 PG

saya klu balik kg mmg buat jeruk belimbing buloh ni cuma x de asam boi je ... tgk je pun dah geram ...

paridah delete icon 16 Mac 2015 12:50 PG

rumah kak bnyk belimbing ni tapi segan nk bua jeruk...tq QV.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”