بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

KARYA IBU DAN AYAH KITA ADALAH SESUATU YANG SANGAT BERHARGA DAN TERLALU BERNILAI BUAT KITA ANAKNYA. KARYA ITU PULA AKAN DIWARISKAN KEPADA KITA ANAK-ANAKNYA. SEMOGA KARYA ITU BERMENAFAAT KEPADA ANAK CUCU DAN DIURUSKAN SEBAIKNYA PULA.

APAKAH YANG PI MAKSUDKAN DENGAN KARYA ITU? MACAM HENDAK BERKISAH TENTANG KARYA-KARYA SENI PULA YA.

ADA KAITANNYA JUGA PUN...LIHATLAH INI..

Displaying IMG_20150203_115606_1.jpg
RUMAH KEDIAMAN SEINDAH INI ADALAH HASIL KARYA TANGAN SEPASANG IBUBAPA SUAMI ISTERI YANG KADANGKALA DIBANTU ANAK-ANAKNYA.

BEGITU GIGIH DAN BERSEMANGAT SEKALI JIRAN PI INI MENYIAPKAN RUMAHNYA TANPA BANTUAN SESIAPA KECUALI ISTERINYA YANG TERCINTA.

SETIA MENEMANINYA, MENOLONG APA YANG PATUT MENURUT KEMAMPUANNYA SEPERTI MENGAYAK PASIR, MEMBANCUH SIMEN, MENYUSUN BATU BATA DLL KERJA YANG DIANGGAP BOLEH DIKERJAKAN KUDRAT WANITA TAPI SEBENARNYA BERAT JUGA..

CARA CIK JUSUH MENUKANGI RUMAHNYA TIDAK SEPERTI MEREKA YANG MENGUPAH KONTRAKTOR DENGAN MELAMBAKAN SEMUA KEPERLUAAN PEMBINAAN DENGAN BANYAK TAPI MEMBELINYA SEDIKIT-SEDIKIT. SETIAP HARI BELIAU AKAN KE PEKAN SG.JERIK MEMBELI SEBEG SIMEN UNTUK KEGUNAAN KERJANYA.
Displaying IMG_20150203_114503.jpg

PI DAN JIRAN-JIRAN MENYERTAI SEKIM FELDA PADA AWAL 80-AN DAN RUMAH SEPERTI INILAH YANG DISEDIAKAN KEPADA KAMI PERSERTANYA. WALAU KECIL TETAP DIHUNI DENGAN SELESA DAN BAHGIA KERANA KELUARGANYA KECIL DAN KEPERLUAN PUN TIDAK BANYAK.


SETELAH ANAK-ANAK DEWASA KEPERLUAN KEPADA RUMAH YANG LEBIH SELESA UNTUK MENGISI AHLI KELUARGA KELIHATAN LEBIH RELEVEN DENGAN SITUASI SEMASANYANYA.

AKHIR 90-AN PABILA KOMODITI SAWIT AGAK MAHAL HARGANYA BOLEHLAH PARA PENEROKANYA MENABUNG SEDIKIT-SEDIKIT UNTUK MEMBINA RUMAH IDAMAN YANG DIINGINI..BERPULUH TAHUN JUGA MENANTI SAAT BAIK ITU TIBA KAN..

16 ulasan - "KARYA IBU DAN AYAH....DEMI KASIH DAN SAYANG."

dorsett pink delete icon 5 Februari 2015 11:34 PG

kisah sebuah rumahh.. akhirnya dapat jua duduk dalam rumah idaman kan.. Alhamdulillah

Kakzakie delete icon 5 Februari 2015 12:35 PTG

Rumah felda dulu memang comel macam sedih tengok tapi sekrang kalau masuk felda rumah semuanya dah layak bungalow dah kakak tengok. Bukan aje besar tapi tanah kelilingnya luas dan puas kalau nak bercucuk-tanam.. bunga jgn cakaplah beraneka jenis buat mata tak berkelip kalau tengok.

Zaitun delete icon 5 Februari 2015 12:51 PTG

Kalau dulu rumah peneroka felda sedondon aje tapi sekarang semua sudah berubah. Sudahlah rumah besar2 dan cantik tanah pula luas disekeliling.

AMIIZAA delete icon 5 Februari 2015 5:57 PTG

salams kak, saya datang membaca coretan akak:):)

Qaseh Vee delete icon 5 Februari 2015 7:31 PTG

rumah asal felda cuma satu bilik je , sadis kan . sekarang rumah dah banglow mengalahkan umah my bonda kat kg ... perubahan yg sgt ketara .

budi purnomo delete icon 5 Februari 2015 8:12 PTG

Di balik pembangunannya ada tersirat perjuangan di sana ya kak :)

paridah delete icon 6 Februari 2015 1:11 PTG

benar tu..pembangunan dilakukan bersama perjuangan hidup yg perit...tq dik budi purnomo.

paridah delete icon 6 Februari 2015 1:14 PTG

rumahnya kecil saja kan...bak pondok pasang siap...tapi demi masa akn berlaku perubhannya...tq qv.

paridah delete icon 6 Februari 2015 1:16 PTG

wsalam amiiza...tq rajin singgah baca coretan kak..

paridah delete icon 6 Februari 2015 1:20 PTG

dulu2 berumah kecil bila dh ada rezki lbh sedikit berumah besar pula...sesetengah tu dh tiada kwsn bercucuk tanam lg zaitun...hbs tanahnya dipenuhi rumahnya yg besar...tq

paridah delete icon 6 Februari 2015 1:23 PTG

dulu2 berumah kecil bila dh ada rezki lbh sedikit berumah besar pula...sesetengah tu dh tiada kwsn bercucuk tanam lg zaitun...hbs tanahnya dipenuhi rumahnya yg besar...tq

paridah delete icon 6 Februari 2015 1:27 PTG

rumh felda dulu kecil saja sbg permulaan sebuah khidupn yg akhirnya berubah perlahan-lahan ke arah keselesaan dgn rezki Allah....tq kakzakie.

paridah delete icon 6 Februari 2015 1:30 PTG

rumah tu penting utk kehidupan kita kan...syukur alhamdulillah kerana milikinya...tq dorset pink.

Daniel Nagata delete icon 6 Februari 2015 3:50 PTG

Mohon ijin untuk nyimak dulu, ni lagi buru2 soalnya mau jalan

paridah delete icon 6 Februari 2015 6:18 PTG

tq daniel nagata rajin singgah..

amran awang delete icon 12 April 2016 2:58 PTG

assalamualaikum....

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”