Thursday 9 October 2014

PENANGAN PRANK PENCIL CASE....

ASSALAMUALAIKUM...

SEBUAH KISAH SEDIH..

Penangan "prank", akhirnya mengorbankan nyawa seorang anak yatim lagi miskin yg masih berada pada tingkatan 3. Pencil case mungkin tidak bernilai bagi orang lain tetapi bagi golongan sebegini ia sangat bernilai sehingga dikatakan para cikgu menangis melihat pelajar tersebut mati selepas jatuh dari siling tetapi masih menggenggam erat pencil case tersebut.
PIC GOOGLE.

Dalam kitab Hayatus Sahabah ada menyebut tentang celaan gurauan yg melampau yg mana ada sahabat menyembunyikan sebelah sepatu seorang sahabat lagi sehingga sahabat ini tercari-cari di mana hilangnya sepatunya yg sebelah lagi. Kemudian Rasulullah menegur sahabat yg menyembunyikan sepatu tersebut dengan nada yg marah.

Memang seronok melakukan "prank" tetapi tahukah apa isi hati orang yg diperlakukan sedemikian? Lebih-lebih jika berlaku perkara seperti yang di atas yakni hingga mengorbankan jiwa. Jangan jadikan ia sebagai budaya kita.. Wallahu'lam


Like page 1001 sirah nabi..

18 comments:

  1. mmg sedih bila baca berita tu, PI..Apa agaknya hukuman elok buat budak2 pembuli tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cerita anak2 sekolah ni selalu merisaukan kita ibubapakan...tq Sue Bee

      Delete
  2. sedihnyer bila baca kisah ni kan kak !

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedih sangat anak2 ni bergurau xfikirkan akibatnya...tq Kesuma Angsana.

      Delete
  3. Kasihan sekali anak itu, ya Allah...

    ReplyDelete
  4. Semoga dapat menjadi pelajaran untuk kita semua :)

    ReplyDelete
  5. benar tu pengajaran yg terlalu mahal harganya...tq mbak susi.

    ReplyDelete
  6. Bagus untuk dikongsi nih kak :)
    Terima kasih ya sudah mengingatkan

    ReplyDelete
  7. ya kisah malang anak sekolah baru saja berlaku di sini beberapa hari lalu...tq dik budi purnomo.

    ReplyDelete
  8. Kesian sangat kat pelajar tu, belum sempat dia ambil exam PT3

    ReplyDelete
  9. sangat menyedihkan sekali n terasa di hati kita...tq zumal.

    ReplyDelete
  10. Innalillah...kasihan anak itu.
    Nabi saw tidak pernah melarang bergurau bahkan ada masa-masa baginda turut bergurau. Namun baginda bergurau dalam perkara kebenaran dan melarang gurauan yang melampaui batas.

    ReplyDelete
  11. gurauan yg melampau batas mengakibatkan perkara buruk sungguh keterlaluan...tq abuikhwan.

    ReplyDelete
  12. nak bergurau ada batas-batasnya jugak. diaorang sangat melampau kak. maaf cakap, budak2 sekarang makin teruk. zaman saya dulu takde macam ni. sekarang ni masalah2 dalam kalangan pelajar makin serius. bila cikgu marah, mak ayah pulak bising. zaman saya dulu, ayah saya pesan siap2 dekat cikgu mintak rotan saya kalau saya buat salah. hari ni, cikgu2 pun dah tak berani nak pegang rotan. silap sikit kang kena saman. takziah kepada keluarga arwah.

    ReplyDelete
  13. benar tu farhana....kenakalan anak2 sekarang xterfikirkan dek kita....anak kak seorang guru bercerita ada murid di sekolahnya membuang seluar kawannya ke dalam lubang tandas...bergurau apa sampai begitu sekali n menyusahkan yg lain....tq farhana.

    ReplyDelete
  14. Ini mungkin akibat dr tontonan kisah2 prank di TV hingga terbawa2 ke alam nyata. Kanak2 melakukannya tanpa berfikir akan akibatnya...
    Takziah...

    ReplyDelete
  15. MUNGKIN JUGA TU..PRANK TU BUKAN BUDAYA YG PATUT DIAMALKAN...IBU/BAPA N GURU2 NMPAKNYA PERLU LBH MENGAWASI TINDAKAN ANAK2...TQ BM.

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist