بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

ISSH MALAM-MALAM POST RESEPI MASAKAN PULA YA... BUKAN APA MALAM KAN TENANG JADI BOLEHLAH BERFIKIR APA YANG NAK DIMASAK KEESOKANNYA. TIDAKLAH TERKOCOH-KOCOH KAN. PI CUMA DAPAT SARANKAN RESEPI YANG INI...SEDAP TAU.
Masak Lemak Udang Dengan Belimbing Buluh

Bahan-bahan :

300gm udang sederhana besar
200gm santan
20bji cili padi - klau xmo pedas kurangkan
1 biji bawang besar
1 inci kunyit hidup
belimbing buluh - ikut suka nk masam lebihkan lah
daun kunyit
air
garam
gula - optional

Cara Membuatnya :
1. Blend cili padi, bawang besar,kunyit dan air sehingga halus
2. Masukkan bahan blend dalam kuali/periuk tunggu hingga kering air sedikit
3. Masukkan separuh santan, biarkan sekali mendidih tapi kena selalu kacau agar tidak pecah minyak
4. Bila sudah mendidih masuk kan belimbing,udang,daun kunyit dan separuh lg santan, perasakan dgn garam dan gula..pastikan sentiasa dikacau...biarkan sehingga belimbing agak layu dan udang masak
5. Sedia tuk dihidangkan..

Photo: Masak Lemak Udang Dengan Belimbing Buluh

Bahan-bahan :

300gm udang sederhana besar
200gm santan
20bji cili padi - klau xmo pedas kurangkan
1 biji bawang besar
1 inci kunyit hidup
belimbing buluh - ikut suka nk masam lebihkan lah
daun kunyit
air
garam
gula - optional

Cara Membuatnya :
1. Blend cili padi, bawang besar,kunyit dan air sehingga halus
2. Masukkan bahan blend dalam kuali/periuk tunggu hingga kering air sedikit
3. Masukkan separuh santan, biarkan sekali mendidih tapi kena selalu kacau agar tidak pecah minyak
4. Bila sudah mendidih masuk kan belimbing,udang,daun kunyit dan separuh lg santan, perasakan dgn garam dan gula..pastikan sentiasa dikacau...biarkan sehingga belimbing agak layu dan udang masak
5. Sedia tuk dihidangkan..
LIKE PAGE RESEPI MASAKAN SAYUR FB.

13 comments - "MASAK LEMAK UDANG BERSAMA BELIMBING BULUH.."

nohas delete icon 15 October 2014 at 23:39

perghh...telan air liur malam2 ni..

Sunsilk..my favourite shampoo..

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 16 October 2014 at 07:26

sedap...

Hikayat Seorang Budak delete icon 16 October 2014 at 10:57

sedapnya :)

Ipah Kholipah delete icon 16 October 2014 at 11:05

hmm nyam nyam nyam mantap tuh kaya nya :)

sud@is delete icon 16 October 2014 at 12:13

sejak pokok belimbing kena tebang jarang dah buat masak lemak cili api belimbing yang lain adalah...

Etuza Etuza delete icon 16 October 2014 at 12:36

asalam..terima kasih sudi datang ke blog Etuza..best tengok bahan2 resipi ni, hehe baru nak bersiap blik umah ni..terliur lah...

Ahmad Zu Mal Md Rayi delete icon 16 October 2014 at 12:55

Resepi berapi nie ^_^

amirul imran delete icon 16 October 2014 at 13:29

hmm. nyum nyum.. nak balik kampung...........

Ainnul Yaqin delete icon 16 October 2014 at 13:39

wah kayaknya sedap bener nihh gan :)

AMIIZAA delete icon 16 October 2014 at 16:13

kak dah, kecur air liur saya huhuhuhuhhu

Etuza Etuza delete icon 16 October 2014 at 23:20

datang lagi nak beritahu dah linkan ya dalam blog Etuza...tahnia

Kesuma Angsana delete icon 17 October 2014 at 12:12

sedap tu, kalau KA suka masal gulai telu itik dgn belimbing buluh ni

Bin Muhammad delete icon 19 October 2014 at 08:31

Alamak! kecur dibuat dibuatnya... Bagai terasa2 keenakannya walaupun hanya menatap gambar!!

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”