بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM....


Silat milik siapa?
Kenyataan Menteri Belia dan Sukan Indonesia, Roy Suryo yang berhasrat untuk mendaftarkan pencak silat di Pertubuhan Pendidikan Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) untuk diiktiraf sebagai sebahagian daripada warisan kebudayaan republik itu, menarik perhatian Awang.

Menurut laporan Jakarta Post, langkah tersebut diambil kerana terdapat usaha dari negara jiran yang mahu menjadikan pencak silat sebagai kebudayaannya sedangkan ia adalah milik Indonesia.

Walaupun Roy Suryo tidak menyebut jiran yang mana, ia sebenarnya ditujukan kepada Malaysia. Pertubuhan silat Malaysia telah pun mendaftar pencak silat di UNESCO dua tahun lalu. 

Sebenarnya inilah antara cabaran menjadi negara serumpun yang berkongsi banyak perkara terutama sejarah dan budaya. Berdasarkan sejarah, silat telah tersebar di gugusan kepulauan Melayu dan Nusantara sejak abad ketujuh lagi. 

Di Semenanjung Tanah Melayu, kemuncak perkembangan silat adalah pada era Kesultanan Melaka pada abad ke-15 sebagaimana dibuktikan menerusi kajian dan penulisan. Negara dan wilayah Nusantara antaranya Indonesia,

 Malaysia, Brunei, Singapura, selatan Filipina dan Thailand juga ada kepentingan dalam soal sejarah dan warisan persilatan. Setiap negara ada latar belakang dan hujah tersendiri.

 Maka pada pandangan Awang, Indonesia juga berhak untuk mendaftarkan pencak silat di UNESCO sebagaimana Malaysia. Ini semua hal kecil, yang tidak perlu diribut-ributkan. 

Hubungan akrab Malaysia -Indonesia jauh lebih bernilai daripada sekadar isu hak milik ke atas silat, yang perdebatannya tidak akan berkesudahan.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my

20 comments - "SILAT MILIK SIAPA?"

Ahmad Zu Mal Md Rayi delete icon 28 September 2014 at 13:42

Budaya serumpun nak buat macam mana kan... Kena terima je la...

farhana mohamad delete icon 28 September 2014 at 14:03

rindu nak bersilat. ~.~

paridah delete icon 28 September 2014 at 14:28

benar tu budaya serumpun yg yg jadi tradisi sejak lama....tq zumal.

paridah delete icon 28 September 2014 at 14:30

wah pandai bersilat ya...bagus tu seni mempertahankan diri yg patut di pelajari...tq farhana mohamad.

media2give delete icon 28 September 2014 at 15:02

masih bingung milik siapa ini ya?
visit back ^^

nohas delete icon 28 September 2014 at 16:12

budaya serumpun..ada persamaan..suka tengok orang bersilat..

Aku Penghibur delete icon 28 September 2014 at 16:13

dulu dengan abang wakil johor masuk silat tempur... jangan gaduh2 kita warisi dan tunjukkan pada generasi akan dtg.. gaduh tak selesaikan masalah

paridah delete icon 28 September 2014 at 21:07

silat tentulah milik kita warga nusantara....tq media2give.

paridah delete icon 28 September 2014 at 21:11

mmg ada persamaan budaya justeru serumpun tetapi ada kelainan caranya yg tersendiri...tq nohas...

paridah delete icon 28 September 2014 at 21:18

wah tahniah...tentu acik n abang pesilat yg hebat...silat tempur tu bukan silat tari...benar kata acik seni silat sudah warisi bangsa sejak lama turun temurun...walau serumpun tapi masing-masing kita mewarisi seni silat yg ada kelainannya. seni silat itu umum sifatnya...tq acik Aku Penghibur.

abuikhwan delete icon 28 September 2014 at 22:19

Seorang sahabat bertanya: "Ada silak?" (loghat t`ganu)
Saya jawab: "Ada, bakpe takdoknya. Hari-hari boh.."
"Apa pulok hari-hari," tanya dia lagi
"La silak (silat), ingatkan silak (silap). Kalu SILAP hari-hari buat."
Senyum.

seni silat ni warisan melayu tak kiralah malaysia ke indonesia ke..satu rumpun..tak perlu gaduh2..

Fiu S delete icon 28 September 2014 at 22:51

milik kita semua ,,,, hehehe :)

paridah delete icon 29 September 2014 at 09:08

hahaha..silakmung...miss comunication...benar tu silat seni warisan bangsa xkira dimana mrk berada..Indonesia n Malaysia bukannya jauh sebelah-menyebelah jer..biasanya apa yg dimiliki jiran kita akan miliki juga...tq abuikhwan.

paridah delete icon 29 September 2014 at 09:10

benar tu fiu s milik kita bersama yg mewarisinya drpd keturunan kita...tq Fiu S

Nick Nashram delete icon 29 September 2014 at 15:00

malaysia,indonesia..satu rumpun je. silat tu warisan bersama..teringat masa kat u dulu bljr silat gayung..huhu

Sobri Yaacob delete icon 29 September 2014 at 20:14

kita satu rumpun..x perlu ribut2 dong he..he.. :P

acik idah delete icon 29 September 2014 at 22:08

laaa.. pasal silat pun mau ribut2... dulu2 lagu... pastu tarian dan alat muzik... menda kicik punya hal laa... dah kita kan serumpun melayu... terima hakikat itu... selesai masalah... :)

paridah delete icon 30 September 2014 at 09:24

wah pandai bersilat gayung ya..anak Melayu sejati ni...Msia n Indnesia dari teras yg sama tentu banyak persamaannya...tq Nick Nashram.

paridah delete icon 30 September 2014 at 09:29

berfikir mudah...penyelesaiannya xsusah...ilmu itu dipelajari n akan menjadi hak sesiapa yg mempelajarinya...tq idah.

paridah delete icon 30 September 2014 at 09:32

pokoknya buat sama2 berteduh.dong....heh..heh..gurau saja..tq sobri

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”