بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...



ANTARA PENJUAL BUAH SALAK DAN SABUT KELAPA

Dua orang penjual dipasar malam berjualan bersebelahan. Kedua-duanya berketurunan Jawa. Yang seorang menjual buah salak dan yang seorang lagi berjualan sabut kelapa.

Penjual Buah Salak: Mari-mari, buah salak manis dari Jawa…..sekilogram lima hengget….

Penjual Sabut Kelapa: Sepet, sepet, sepet….

Penjual Buah Salak: Isk isk isk engkau ni, manislah buah salak aku ni….

Penjual Sabut Kelapa: Sepet, sepet, sepet….

Untuk tidak menjadi pergaduhan, Penjual Buah Salak memasukan semua buah salak jualannya kedalam guni dan beralih jauh dari Penjual Sabut.

Penjual Buah Salak: Ada dikatanya buah salak aku sepet. Sampai esok tak lakulah jawabnya.
*Sepet tu maknanya KELAT/Tidak manis. Dalam bahasa Jawa, sepet tu Sabut Kelapa.

Sumber Noradabi Rosdi.

19 ulasan - "SALAK DAN SABUT..."

Fiu S delete icon 13 Ogos 2014 3:57 PTG

hahahahahaha, missing komunikasi ...... :)

nohas delete icon 13 Ogos 2014 6:09 PTG

jeruk salak..sedapnya...

sepet=kelat/tak manis...baru tahu..

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 13 Ogos 2014 7:20 PTG

sedap rasanya...

~Kak Nah Backyard (^_^)~ delete icon 13 Ogos 2014 7:27 PTG

jeruk salak..memang sedappp

paridah delete icon 13 Ogos 2014 8:31 PTG

yeke xpernah rasa...yg tau jeruk kelubi...tq Kak Nah ...

paridah delete icon 13 Ogos 2014 8:33 PTG

kalau masak elok mmg sedap tp kalau kurang masak kelat juga...tq MKL.

paridah delete icon 13 Ogos 2014 8:35 PTG

yeke...
bahasa jawa ni kena belajar juga ya...tq nohas.

paridah delete icon 13 Ogos 2014 8:37 PTG

heh..heh...yes silap fhm jer...tq Fiu S

Yun Sing delete icon 13 Ogos 2014 8:56 PTG

Hahaha.. hadoih.. comel laa mereka ni xD

Jery Yanuarlan delete icon 13 Ogos 2014 10:27 PTG

heheh, salah pengertian ya jadinya kak :D

abuikhwan delete icon 13 Ogos 2014 11:53 PTG

ooo baru tahu, sepet tu maknanya sabut kelapa dalam bahasa jawa. kelat atau tak manis pulak bahasa apa kak?

paridah delete icon 14 Ogos 2014 10:16 PG

yes comel kan....tq Yun Sing.

paridah delete icon 14 Ogos 2014 10:18 PG

hahaha...kak pun xtau maknanya...tq Jery Yanuarian.

paridah delete icon 14 Ogos 2014 10:20 PG

sepet tu maknanya sama juga sbb tu terkeliru kot...tq abuikhwan.

Montana delete icon 14 Ogos 2014 10:28 PG

buah salak ni lagu mana tah..pernah dengaq tapi lupa lagu mana..rasa dia pun sedap kot kan..lupa abih aih kenangan bersama buah salak ini

paridah delete icon 14 Ogos 2014 11:23 PG

lupa pulak ya...google jer ler montana heh..heh...tq.

acik idah delete icon 14 Ogos 2014 9:08 PTG

idah tak suka buah salak... tak tau la tak pandai makan... banyak betul salaknya tue...

paridah delete icon 14 Ogos 2014 9:28 PTG

SALAK NI SEDAP IDAH...TERUTAMA YG RANUM..KAT RUMAH KAK BARU BELAJAR BERBUAH...TQ IDAH.

Nor Azimah delete icon 29 Mac 2016 8:37 PTG

Hi hi hi

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”