بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...



ANTARA PENJUAL BUAH SALAK DAN SABUT KELAPA

Dua orang penjual dipasar malam berjualan bersebelahan. Kedua-duanya berketurunan Jawa. Yang seorang menjual buah salak dan yang seorang lagi berjualan sabut kelapa.

Penjual Buah Salak: Mari-mari, buah salak manis dari Jawa…..sekilogram lima hengget….

Penjual Sabut Kelapa: Sepet, sepet, sepet….

Penjual Buah Salak: Isk isk isk engkau ni, manislah buah salak aku ni….

Penjual Sabut Kelapa: Sepet, sepet, sepet….

Untuk tidak menjadi pergaduhan, Penjual Buah Salak memasukan semua buah salak jualannya kedalam guni dan beralih jauh dari Penjual Sabut.

Penjual Buah Salak: Ada dikatanya buah salak aku sepet. Sampai esok tak lakulah jawabnya.
*Sepet tu maknanya KELAT/Tidak manis. Dalam bahasa Jawa, sepet tu Sabut Kelapa.

Sumber Noradabi Rosdi.

19 comments - "SALAK DAN SABUT..."

Fiu S delete icon 13 August 2014 at 15:57

hahahahahaha, missing komunikasi ...... :)

nohas delete icon 13 August 2014 at 18:09

jeruk salak..sedapnya...

sepet=kelat/tak manis...baru tahu..

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 13 August 2014 at 19:20

sedap rasanya...

~Kak Nah Backyard (^_^)~ delete icon 13 August 2014 at 19:27

jeruk salak..memang sedappp

paridah delete icon 13 August 2014 at 20:31

yeke xpernah rasa...yg tau jeruk kelubi...tq Kak Nah ...

paridah delete icon 13 August 2014 at 20:33

kalau masak elok mmg sedap tp kalau kurang masak kelat juga...tq MKL.

paridah delete icon 13 August 2014 at 20:35

yeke...
bahasa jawa ni kena belajar juga ya...tq nohas.

paridah delete icon 13 August 2014 at 20:37

heh..heh...yes silap fhm jer...tq Fiu S

Yun Sing delete icon 13 August 2014 at 20:56

Hahaha.. hadoih.. comel laa mereka ni xD

Jery Yanuarlan delete icon 13 August 2014 at 22:27

heheh, salah pengertian ya jadinya kak :D

abuikhwan delete icon 13 August 2014 at 23:53

ooo baru tahu, sepet tu maknanya sabut kelapa dalam bahasa jawa. kelat atau tak manis pulak bahasa apa kak?

paridah delete icon 14 August 2014 at 10:16

yes comel kan....tq Yun Sing.

paridah delete icon 14 August 2014 at 10:18

hahaha...kak pun xtau maknanya...tq Jery Yanuarian.

paridah delete icon 14 August 2014 at 10:20

sepet tu maknanya sama juga sbb tu terkeliru kot...tq abuikhwan.

Montana delete icon 14 August 2014 at 10:28

buah salak ni lagu mana tah..pernah dengaq tapi lupa lagu mana..rasa dia pun sedap kot kan..lupa abih aih kenangan bersama buah salak ini

paridah delete icon 14 August 2014 at 11:23

lupa pulak ya...google jer ler montana heh..heh...tq.

acik idah delete icon 14 August 2014 at 21:08

idah tak suka buah salak... tak tau la tak pandai makan... banyak betul salaknya tue...

paridah delete icon 14 August 2014 at 21:28

SALAK NI SEDAP IDAH...TERUTAMA YG RANUM..KAT RUMAH KAK BARU BELAJAR BERBUAH...TQ IDAH.

Nor Azimah delete icon 29 March 2016 at 20:37

Hi hi hi

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”