بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...



KALI ni den nak bocoghito panjang-panjang tak ado 'mood' lak. Yang ado 'moog' maleh. 'Mood' rajin ontah mano poie ea. Jadi jangan tak ado apo-apo lansung, ni ha den nak tulihkah tigo rangkap pantun orang noghoghi den. Noghoghi mano laie, Noghoghi Sombilanlah! Pantun yang dah ado sojak sokian lamo dulu. Budak-budak sokarang mungkin ado yang tak ponah donga pun pantun ni agak ea. Maso den masih kokocik laie, yang den tahu pantun ni dah ado. Ni ha deh pantun ea:-
JOLOBAK KO JOLOBU,
TUAI PADI TIGO TANGKAI;
KONO KOMAT ORANG JOLOBU,
TAK MATI BADAN MORASAI.
KALAU NAK TAHU PODEH EA LADO,
DITUMBUK-TUMBUK DIGILING-GILING;
KALAU NAK TAHU BANYAK EA JANDO,
KEK KOLOPILAH KAMPUNG SONALING.
SUNGAI SONALING AIR EA DOREH,
HANYUT KAYU LINTANG PUKANG,
KAMPUNG SONALING ADAT EA KOREH,
KAHWIN JANDO TAK BULEH HUTANG.
Pantun yang di bawah ni lak, pantun arwah oamak den dulu-dulu..
GORENG KEREPEK AMBIL SOCOKUP,
JOMOR KEREPEK DI ATEH UPEH;
SOBOLUM DAPEK TAK CUKUP-CUKUP,
BILO DAH DAPEK TAK ABIH-ABIH.
Dalam makno ea pantun arwah omak den tu! Cubo ronung, monung dan faham-fahamkanlah!
Dan pantun duo korek arwah omak den yang den masih ingat iolah:-
LONGKUEH PUCUK KANGKUNG,
SELERO PUEH BADAN MONANGGUNG,
LONKUEH TOPI KANDANG,
SELERO PUEH NYAWO BOTONDANG.
KAMBING DALAM PORAK PANJANG JANGGUT EA,
ORANG TAK ONDAK BANYAK SANGKUT EA.
PISAU BADIK BAWAK KO HUTAN,
RUPO CANTIK KOLAKUAN BAK SETAN.
Bogitulah sorobo sodikit corat-coret den malam ni sobolum den nak masuk tido ni ha....
Sokian. Tammatul Al Kalam.
FB PAK ENGKU.

17 comments - "KE JOLOBAK KE JELOBU..."

Kakzakie delete icon 28 August 2014 at 15:42

Oh... seronok pulak kakak membaca N3 special ini
Sesekali slang macam org negeri 9 best juga
Pantun nampak bergurau-senda tapi makna tersirat mendalam betul..

paridah delete icon 28 August 2014 at 16:03

YA PANTUN LAMA YG AGAK LUCU TAPI BERSIMPUL MAKNA...TQ KAKZAKIE.

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 28 August 2014 at 17:50

seronoknya baca...

paridah delete icon 28 August 2014 at 17:54

best kan ...karya pantun jenaka dulu2...tq MKL.

nohas delete icon 28 August 2014 at 19:24

walaupun pokat bahasonyo, boleh faham jg..

Febri Gamesoft delete icon 28 August 2014 at 19:30

dah lama nih saya gk mampir kesini, makin bagus aja blognya

Semua Download delete icon 28 August 2014 at 19:31

Nyimak dulu mbk

Sweetie delete icon 28 August 2014 at 20:41

Boto ko, kek Sonaling banyak jando?... eh! kalau tak boto takkan di pantun dek org tuo-tuo dulu.. yo tak... hehehe... tapi setiap pantun tu memang mengandungi banyak maksud tersirat dan tersurat...

paridah delete icon 28 August 2014 at 21:44

boleh faham oklah tu...tq nohas.

paridah delete icon 28 August 2014 at 21:47

yala lama xjumpa febri apa kabar..tq Febri Gamesoft...blog biasa2 saja..

paridah delete icon 28 August 2014 at 21:48

tq sudi nyimak...Semua Download.

paridah delete icon 28 August 2014 at 21:51

hahaha..boto gaknya..tu...org tuo dulu2 bercandapun dgn pantun walau lucu tapi bermksud...tq sweetie..

paridah delete icon 28 August 2014 at 22:05

hahaha..boto gaknya..tu...org tuo dulu2 bercandapun dgn pantun walau lucu tapi bermksud...tq sweetie..

Yun Sing delete icon 29 August 2014 at 19:34

Bagos pantun ea.. hehe.. *thumbs up*

~Kak Nah Backyard (^_^)~ delete icon 29 August 2014 at 21:37

PI.pantun org lama penuh makna tersirat.. =)

paridah delete icon 1 September 2014 at 23:22

PANTUN2 LAMA MMG BEST...TQ Yun Sing.

paridah delete icon 1 September 2014 at 23:24

benar tu pantun org lama dlm maksudnya...tq Kak Nay Backyard.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”