بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...
KHASIAT BUAH CIKU/SAWO
*Buat Jus Ciku untuk Berbuka Puasa!

Siapa yang tak kenal dengan buah ciku ni. Bila masak buah berwarna coklat dan berbentuk bujur ini cukup manis. Seratnya cukup terasa di lidah. Bijinya yang pipih panjang terselit di antara isi buahnya. Asal buah ciku dikatakan dari Amerika Tengah yang akhirnya tersebar di India, Sri Lanka, Indonesia, dan Malaysia. Sepokok buah ciku yang matang boleh berbuah hingga 2,000 biji buah setahun.

Disebalik bentuknya yang kecil tu, buah ciku mempunyai banyak khasiat bagi kesihatan. Berikut adalah pelbagai khasiat buah ciku untuk kesihatan tubuh badan:

1. Memakan 100 gram buah ciku akan memberikan tenaga hingga 83 kalori dan serat 5,6 gram. Seratnya baik untuk ubat sembelit dan membantu melindungi selaput lendir usus dari racun penyebab kanser.

2. Ciku kaya dengan antioksidan polifenol berupa tanin. Tanin bermanfaat sebagai antiradang, antivirus, antibakteria, dan antiparasit. Oleh kerana itu, buah ciku sesuai untuk ubat diare, buasir, hingga menghentikan pendarahan. Tanin pada ciku juga membantu mengatasi erosif gastritis, refluks esofagitis, enteritis, dan gangguan usus.

3. Ciku juga mengandungi vitamin C sebanyak 24,5 peratus per 100 gram. Selain itu ia juga mengandung vitamin A. Kedua-duanya mempunyai impak dalam menghalang radikal bebas.

4. Buah ciku yang segar mengandungi kalium, besi, tembaga, asid folat, niasin, dan asam pentotenan. Sebatian tersebut membantu proses metabolisme dan pengeluaran enzim tubuh.
Tulisan noradabi rosdi...
Photo: KHASIAT BUAH CIKU/SAWO
*Buat Jus Ciku untuk Berbuka Puasa!

Siapa yang tak kenal dengan buah ciku ni. Bila masak buah berwarna coklat dan berbentuk bujur ini cukup manis. Seratnya cukup terasa di lidah. Bijinya yang pipih panjang terselit di antara isi buahnya. Asal buah ciku dikatakan dari Amerika Tengah yang akhirnya tersebar di India, Sri Lanka, Indonesia, dan Malaysia. Sepokok buah ciku yang matang boleh berbuah hingga 2,000 biji buah setahun.

Disebalik bentuknya yang kecil tu, buah ciku mempunyai banyak khasiat bagi kesihatan. Berikut adalah pelbagai khasiat buah ciku untuk kesihatan tubuh badan:

1. Memakan 100 gram buah ciku akan memberikan tenaga hingga 83 kalori dan serat 5,6 gram. Seratnya baik untuk ubat sembelit dan membantu melindungi selaput lendir usus dari racun penyebab kanser.

2. Ciku kaya dengan antioksidan polifenol berupa tanin. Tanin bermanfaat sebagai antiradang, antivirus, antibakteria, dan antiparasit. Oleh kerana itu, buah ciku sesuai untuk ubat diare, buasir, hingga menghentikan pendarahan. Tanin pada ciku juga membantu mengatasi erosif gastritis, refluks esofagitis, enteritis, dan gangguan usus.

3. Ciku juga mengandungi vitamin C sebanyak 24,5 peratus per 100 gram. Selain itu ia juga mengandung vitamin A. Kedua-duanya mempunyai impak dalam menghalang radikal bebas.

4. Buah ciku yang segar mengandungi kalium, besi, tembaga, asid folat, niasin, dan asam pentotenan. Sebatian tersebut membantu proses metabolisme dan pengeluaran enzim tubuh.


Photo: KHASIAT BUAH CIKU/SAWO
*Buat Jus Ciku untuk Berbuka Puasa!

Siapa yang tak kenal dengan buah ciku ni. Bila masak buah berwarna coklat dan berbentuk bujur ini cukup manis. Seratnya cukup terasa di lidah. Bijinya yang pipih panjang terselit di antara isi buahnya. Asal buah ciku dikatakan dari Amerika Tengah yang akhirnya tersebar di India, Sri Lanka, Indonesia, dan Malaysia. Sepokok buah ciku yang matang boleh berbuah hingga 2,000 biji buah setahun.

Disebalik bentuknya yang kecil tu, buah ciku mempunyai banyak khasiat bagi kesihatan. Berikut adalah pelbagai khasiat buah ciku untuk kesihatan tubuh badan:

1. Memakan 100 gram buah ciku akan memberikan tenaga hingga 83 kalori dan serat 5,6 gram. Seratnya baik untuk ubat sembelit dan membantu melindungi selaput lendir usus dari racun penyebab kanser.

2. Ciku kaya dengan antioksidan polifenol berupa tanin. Tanin bermanfaat sebagai antiradang, antivirus, antibakteria, dan antiparasit. Oleh kerana itu, buah ciku sesuai untuk ubat diare, buasir, hingga menghentikan pendarahan. Tanin pada ciku juga membantu mengatasi erosif gastritis, refluks esofagitis, enteritis, dan gangguan usus.

3. Ciku juga mengandungi vitamin C sebanyak 24,5 peratus per 100 gram. Selain itu ia juga mengandung vitamin A. Kedua-duanya mempunyai impak dalam menghalang radikal bebas.

4. Buah ciku yang segar mengandungi kalium, besi, tembaga, asid folat, niasin, dan asam pentotenan. Sebatian tersebut membantu proses metabolisme dan pengeluaran enzim tubuh.TAPI ISENG-ISENG SERONOK JUGA MEMBACA KATA ORANG DULU MENGENAI POKOK CIKU NI...'

1.  KONONNYA POKOK NI TAK BAIK DITANAM KERNA PENANAMNYA AKAN CEPAT MENINGGAL DUNIA..

2.  POKOK NI JENIS POKOK BERGETAH DAN TIDAK BAIK DITANAM DI HADAPAN RUMAH.
 Ini bukan sei yang cakap tapi pakar
Fiziks... Dr. Norhisham Abd. Wahab bekas pensyarah fiziks UKM.

Menurut beliau memang tak bagus menanam pokok buah-buahan di depan
rumah terutamanya pokok yang bergetah kerana pokok tersebut dan yang
sepertinya mempunyai gelombang rendah/jarah jauh. Ia boleh 
menyebabkan rumah tersebut nampak suram atau boleh mengundang 
makhluk- makhluk yang bergelombang jarak jauh.

3.  POKOK INI ADA PENUNGGUNYA.

TAPI WALAU APAPUN KATA ORANG DULU-DULU ATAU MASA KINI YANG NYATA BUAH CIKU DIGEMARI SEMUA DENGAN RASANYA YANG MANIS SEJUK DAN KALAU DIBUAT JUS AMAT ENAK MENGHILANGKAN DAHAGA. APALAGI DIJADIKAN MINUMAN TIKA BERBUKA PUASA.

25 comments - "JUS CIKU BUAT BERBUKA PUASA...."

Ahmad Zu Mal Md Rayi delete icon 5 July 2014 at 16:01

Dah lama tak makan ciku... Alahai teringinnya ;)

comtel cell delete icon 5 July 2014 at 16:45

wah... ternyata sawo bisa juga dibikin jus, boleh dicoba nih buat buka nanti sore, hehehe....

Yun Sing delete icon 5 July 2014 at 17:21

Kite suka makan ciku :D Eh.. betul ke pokok dia begitu menakutkan? .__.

Sobri Yaacob delete icon 5 July 2014 at 17:42

ciku memng byaak kebaikan..
tambahan sennag nak dpat kat kampung
x pernah lah buat jus lagi..good idea jugakan..
kalau dah bayaknya ciku apa kata mempelbagaikan
resepi..

dtg sini naik kareta

Purnomo Jr delete icon 5 July 2014 at 20:09

buah ini proses pematangannya sangat cepat sekali..
semakin buahnya empuk akan semakin manis rasanya pula :)

MaMa MuRsYiD delete icon 5 July 2014 at 20:54

tak penah lagi cuba jus ciku..

Vee Sandi delete icon 5 July 2014 at 21:50

tekak saya x blh lak layan ciku ni , gatal . pokonya sgt besar dikg . x de sapa nak mkn buahnya .

paridah delete icon 6 July 2014 at 04:30

alahanlah tu....kita ni kalau xada baru tercari-cari , bila dh ada didepan mata dipandang pun tidak...di rumah kak sangat banyak buah rambutan tapi bila masak hanya ranum di pohon xsiapa nk makan kecuali tupai n burung2, samalah ceritanya tu...tq Vee Sandi.

paridah delete icon 6 July 2014 at 04:32

sedap ni tapi pilih buahnya yg elok2///tq MaMa Mursyid.

paridah delete icon 6 July 2014 at 04:34

benar tu n rajin pokoknya berbuah selalu...tq Purnomo Jr.

paridah delete icon 6 July 2014 at 04:37

di kampung mmg banyak buah ni hinggakan xtermakan...sesekali cuba buat jus pula...wah sobri naik kereta besar kesini ya...hebat tu...tq.

paridah delete icon 6 July 2014 at 04:43

bagus tu...susah juga nk komen tentang tu tapi kita juga berkongsi alam dgn pelbagai kejadian Allah yg lain samada yg nyata r ghaib...tq Yun Sing.

paridah delete icon 6 July 2014 at 04:45

ya sedap tu cubalah...tq comtel cell

paridah delete icon 6 July 2014 at 04:47

sedap makan ciku musim panas ni...tq zumal.

BUNDA a.k.a KN delete icon 6 July 2014 at 10:54

Bunda suka makan buah ciku ni...bila betul ranum ..manisnya lahai...sedap..tapi jarang jumpa..

paridah delete icon 6 July 2014 at 12:06

ciku yg ranum mmg manis sejuk tp yg kurang masak kelat sikit xsedap...tq BUNDA.

Yun Sing delete icon 7 July 2014 at 12:21

Tapi kan orang kata kalau tak kacau mereka, mereka juga takkan kacau kite kan :)

paridah delete icon 7 July 2014 at 14:46

hish buat apa nk kacau mrk...tapi kalau xhati2 kdg mrk akan ganggu kita....tq

Pha Is delete icon 7 July 2014 at 14:48

macam misteri je pasal pokok ciku tu..

acik idah delete icon 7 July 2014 at 16:05

ciku?? sodappp..! tengok ciku teringat kat arwah abah... dulu2 kalau balik kg... dia suka petik ciku muda... pastu balik rumah dia peram... dah masak potong makan... :D dia makan sikit jer... yang lebihnyer anak2... :D

Anonymous delete icon 7 July 2014 at 19:11

alahai pokok ciku di rumah baru tahun lepas ditebang. menyesal pulak...

paridah delete icon 8 July 2014 at 05:49

pokok ni misteri sbb rendang, redup n rajin berbuah selalu...tq Pha Is.

paridah delete icon 8 July 2014 at 05:53

org lama jer yg rajin memetik, menjemur n memeram buah ni idah...maklum keranya renyah siki..tq acik idah.

paridah delete icon 8 July 2014 at 05:56

banyak sangat pokok2 disekeliling ruma lela tu inggakan xtermakan n agaknya buah ciku xberapa digemari jadi tebang saja...kesal pula ya...boleh tanam semula...tq lela.

Obat Pembesar Penis delete icon 29 March 2015 at 23:40

Thank infonya smoga bermanfaat,salam kenal dari agen vimax obat pembesar penis obat pembesar penis

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”