بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم




ASSALAMUALAIKUM...



BURUNG TERKUKUR YANG SERING TURUN BERMAIN DI LAMAN RUMAH MENCARI SERANGGA DI CELAH RUMPUTAN.

Fail:Tringa glareola - Laem Phak Bia.jpgBurung Kedidi Sawah merupakan salah satu daripada haiwan terlindung di Malaysia. Pemburuannya memerlukan lesen pemburuan. Nama sainsnya Tringa glareola Ia merupakan salah satu daripada spesies yang digambarkan oleh William Farquhar dalam koleksi gambar haiwan di Tanah Melayu[1]
Sumber wikipedia.

  1. Burung Ciak Tempua - Wikipedia Bahasa Melayu ...

    ms.wikipedia.org/wiki/Burung_Ciak_Tempua
    Translate this page
    Burung Ciak Tempua adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Paruh Burung Ciak Tempua tidak bergigi.
    Ciri-ciri - ‎Makanan - ‎Pembiakan - ‎Habitat



BURUNG KECIL INI NAMANYA MERBAH KUNYIT HUTAN. BUKAN SENANG NAK TEMUI SARANG BURUNGNYA YANG BERJALUR-JALUR PUTIH INI. SARANGNYA BERKHASIAT LEBIH DARIPADA BURUNG WALIT LAGI.

SUMBER FB DIKNA.
Cucu Kelantan Boleh buat ubat untuk penyakit dalam darah..seperti mana sama dengan sarang burung walit...yg ni lg power..sarangnye ada urat2 keputihan..sarang burung lain tak ada urat2 keputihan itu..

22 comments - "BURUNG-BURUNG KECIL DAN COMEL..."

Jagad Kawula delete icon 10 June 2014 at 10:46

burungnya cantik2 ya :D

Ahmad Zu Mal Md Rayi delete icon 10 June 2014 at 10:48

Teringin la nak bela burung...

paridah delete icon 10 June 2014 at 11:20

ya cantik n comel...tq Jagad Kawula

paridah delete icon 10 June 2014 at 11:24

zumal bela burung puyuh jer senang nk jual heh...heh...tq Ahmad Zu Mal Md. Rayi

Fiu S delete icon 10 June 2014 at 12:08

burungnya cakep sekali mbak .... :)

Khai♥Rin : anies delete icon 10 June 2014 at 12:19

merbah kunyit hutan tp kaler nyer biru ;-)

babYpose delete icon 10 June 2014 at 14:19

memang cantik burung-burung kecil, di kawasan rumah saya pun ada sebab ada pokok buluh tapi pokok buluh ni menjemput haiwan lain jugak kan, harap bungkusan tu mudah diambil ye sis PI:)

nohas delete icon 10 June 2014 at 14:34

comel burung2 tu...suka..

paridah delete icon 10 June 2014 at 14:54

ya kecil n comel...tq Fiu S

Sylarius Yusof delete icon 10 June 2014 at 14:57

Burung tempua ni dah jadi makin rare. Dulu masa kecik-kecik, mudah je nak nampak sarang dia kat pokok-pokok. Sesetengah orang ambik buat jadi hiasan. Sekarang ni, kalau tanya bebudak burung tempua tu apa, sure blur.

paridah delete icon 10 June 2014 at 14:59

yg warna kuning tu lah anies bukan yg biru tu...tq Khairin anies

paridah delete icon 10 June 2014 at 15:20

rumpun buluh mmg tmpt burung2 kecil ni hinggap tapi perdunya kesukaan ular....bhya tu...insya Allah kiriman babYpose mudah diambil tq...

Kakzakie delete icon 10 June 2014 at 15:21

Kita seronok melihat burung bebas dan cantik...
Walau bebas terbang di angkasa tetap kita ini makhluk Allah yg paling bertuah di bumi

paridah delete icon 10 June 2014 at 15:28

ya sangat comel tq nohas.

paridah delete icon 10 June 2014 at 15:41

baru2 ni kak lihat banyak sarang burung tempua bergayutan di pohon tinggi tengah hutan drpd lebuhraya...kalau dulu mudah ditemui dikampung r tepi sawah sekarang ni mrk dh berhijrah jauh ke hutan tebal pula ya...jangankan budak2 yg blur bab tempua ni kak rasa bapa budak2 la ni pun sama heh...heh...tq Sylarius Yusof..

paridah delete icon 10 June 2014 at 16:09

suka melihat unggas2 terbang bebas kan...tapi kita ini adalah kejadian Allah yg dijadikan khalifah di bumi Allah ni kan...tq Kakzakie.

Qaseh Vee delete icon 10 June 2014 at 19:30

burung yg selalu ada kat depan rumah , merpati , pipit n tiong . kekadang kelicap hisap madu kat bunga ...

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 10 June 2014 at 20:56

Pelihara burung kah di rumah?

Anonymous delete icon 11 June 2014 at 11:17

Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo
News. Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo
News? I've been trying for a while but I never seem to get there!
Thank you

Also visit my page: comment reseduire son ex

paridah delete icon 11 June 2014 at 12:09

wah kenal banyak jenis burung ni..bagus tu...tq Qaseh Vee.

paridah delete icon 11 June 2014 at 12:11

pelihara burung dlm blog jer...heh heh..tq Muhammad Khairuddin Lim.

paridah delete icon 11 June 2014 at 12:16

tq kunjungannya anoyny...kak pun xtahu macamana nk get listed in yahoo...cuba jer klik2 mungkin berjaya.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”