بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

PECAK IKAN KELI - PECAK IKAN PARI.

Setengah tempat, PECAK disebut PECAL. Biasanya hidangan ini sangat popular disediakan oleh Masyarakat Jawa. Kuah pecak dibuat dengan bahan utamanya Cekor dan santan kelapa pekat. Ia disediakan mentah tanpa dimasak. Ikan hendaklah dibakar/dipanggang.
 

Caranya.

 Ikan keli/pari dibakar/panggang, sebelum tu dibubuh bumbu biasa, kunyit, garam secukup rasa.

 Kuah/sambal pecak... 

santan kelapa pekat + bawang merah + lombok rawit + CEKOR (mesti ada, jika tidak, pecak tidak sesedap yang dijangka) + garam + gula...

Semua bumbu untuk kuat kuah dicampur/digaul...takperlu dimasak...

.ikan pari/keli yg sudah siap, rendam dan digaul sebelum dimakan. 

Untuk lebih kaw, tambahan sambal belacan dengan lombok rawit. Cubalah!...

.Resepi dan pic Noradabi rosdi. 

Nor Adabi Rosdi's photo.

24 ulasan - "PECAK IKAN KELI, PECAK IKAN PARI."

kampungjasa Incku delete icon 6 Mei 2014 7:09 PTG

sedap kali lah menu nya saya jadi lapar dan pengen menyantap semua makanan yang ada diatas :D

nohas delete icon 6 Mei 2014 7:45 PTG

waduhh...tengah lapar ni..macam percik tapi jenis berkuah..ikan keli tu yang tak tahan...lombok rawit tu apa?

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 6 Mei 2014 8:30 PTG

wah sedap...

Sobri Yaacob delete icon 6 Mei 2014 8:36 PTG

wah sedapnya sis...
saya pecak x tahu...
kalau pecal.. memng tahu..nyum2..
klikx2

paridah delete icon 6 Mei 2014 9:33 PTG

sedap tu...masakan wong jowo...kuahnya xdimasak sejenis dgn pecal juga tu...tq Sobri Yaakob rajin klik2 menabung...lama menghilang..sibuk ya.

paridah delete icon 6 Mei 2014 9:35 PTG

yes delesius...heh..heh.. tq Muhammad Khairuddin Lim.

paridah delete icon 6 Mei 2014 9:39 PTG

gemar ikan keli ya..sedap ikan keli dipanggang sebelum direndam dlm kuah..lombok rawit...sambal cili api kot..xpasti juga nanti nak tanya cheffnya..tq nohas.

paridah delete icon 6 Mei 2014 9:41 PTG

sedap tu silakan menyantapnya heh..heh..tq kampungjasa incku.

babYpose delete icon 6 Mei 2014 9:53 PTG

sedapnya, baru ja makan dah lapar balik :)

Amanina Mads delete icon 6 Mei 2014 10:10 PTG

singgah sini dr blog yun sing.. sedap2 makanan ni. terliur la. hehe :)

Bikin lapar saja nih, pasti enak kalau dimakan ini

Yobert Parai delete icon 7 Mei 2014 12:30 PG

wah sedapnya makanan ini, bagi dong cik :D

Qaseh Vee delete icon 7 Mei 2014 12:49 PG

org jawa sebut pecal . ayam masak pecal pun sedap ...

Pha Is delete icon 7 Mei 2014 1:48 PG

kalau ikan keli disebut "lele" kan..? hehehe...

MaMa MuRsYiD delete icon 7 Mei 2014 9:58 PG

Meriahnyee menu.. Keli tu peberet saye

paridah delete icon 7 Mei 2014 10:07 PG

Keli ni masak sambal pedas pun sedap...tq MaMa Mursyid.

paridah delete icon 7 Mei 2014 10:09 PG

wah tahu pecal lele ya...pecal lele kesukaan orang jawa...tq Pha Is.

paridah delete icon 7 Mei 2014 10:13 PG

yeke..kak x arif sgt dgn masakan org jawa ni..tapi sedap nampaknya tu ...tq Qaseh Wee

paridah delete icon 7 Mei 2014 10:15 PG

sedap tu datanglah sini...boleh acik belanja...tq Yobert Parai.

paridah delete icon 7 Mei 2014 10:18 PG

ya sedap nih silalah makan...tq Febri Gamesoft.

paridah delete icon 7 Mei 2014 10:21 PG

tq Amanina Mads...sudi singgah sini...

paridah delete icon 7 Mei 2014 10:26 PG

makan selagi boleh babYpose...hahah...tq

Bin Muhammad delete icon 7 Mei 2014 10:57 PG

Kalau balik rumah mertua, memang ini menu utama. Kalau kenduri kahwin pun sama.
Tapi saya tak makan lele ni...dan tak suka pula rasa cekor tu...huhu

paridah delete icon 8 Mei 2014 9:52 PG

yeke....sedap bagi sesetengah orang tapi ada yg tak menyukainya...selera masing-masinglah kan...kak sendiri xpernah rasa...tq Bin Muhammad.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”