بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

Shila dan China

DI sebalik ledakan kemarahan keluarga penumpang MH370 warga China terhadap Malaysia, kejayaan penyanyi Shila Amzah menang tempat ketiga pertandingan nyanyian I Am Singer di Beijing, China kelmarin menyerlahkan sesuatu. Iaitu, kemarahan keluarga penumpang warga China itu tidak mewakili keseluruhan rakyat negara tersebut.

Sudah acap kali kerajaan China termasuk melalui dutanya, Huang Huikang menegaskan Malaysia tetap negara sahabat di sebalik cabaran diplomatik ekoran isu MH370.

Dengan keupayaan mengalunkan lagu dalam bahasa Mandarin (walaupun bukan bahasa ibundanya), Shila meruntun hati peminat China. Penampilan beliau mendapat sambutan positif. Program I Am Singer disertai bintang-bintang ternama dalam industri muzik antarabangsa. Finalisnya dari China, Hong Kong dan Taiwan.

 Kejayaan Shila sekurang-kurangnya menjawab tohmahan pihak tertentu kononnya Malaysia dipandang negatif di China.

Awang melihat Shila sebagai duta yang menjadi jambatan hubungan rakyat kedua-dua negara. Dalam kedukaan dan keresahan ini, dia menjadi penawar.

PIC GOOGLE
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140406/re_04/BISIK-BISIK-AWANG-SELAMAT#ixzz2y3oJX5aV
© Utusan Melayu (M) Bhd 

22 comments - "SHILA DAN CHINA.."

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 6 April 2014 at 10:00

Tahniah.

paridah delete icon 6 April 2014 at 11:33

ya..tahniah untuk shila amzah....tq Muhammad Khairuddin Lim.

Sobri Yaacob delete icon 6 April 2014 at 14:43

tahniah shila.. bukan semua org mampu menempa kejayaan mcm shila..

sarah delete icon 6 April 2014 at 14:44

tahniah shila...semua tu cabaran untuk shila walaupun teruk dihentam...

paridah delete icon 6 April 2014 at 14:52

betul kata sobri tu ...tahniah shila...tq Sobri Yaakob.

paridah delete icon 6 April 2014 at 14:56

benar tu sarah...bukansenang nak galas cabaran di luar negara....tq sarah.

Yun Sing delete icon 6 April 2014 at 14:56

Tahniah :')

SmuaInfo delete icon 6 April 2014 at 15:27

selamat ya :)

Qaseh Wee delete icon 6 April 2014 at 16:32

bukan mudah sebenarnya nak menghadapi segala tohmahan terhadap negara . dah tentu shila kena tempiasnya ... shila sgt tabah ... byk sudah ujian yg Allah beri padanya .

Dwi Alfina delete icon 6 April 2014 at 17:57

tahniah :)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) delete icon 6 April 2014 at 18:06

tahniah kepada shila amzah.. beliau memang berbakat dan selayaknya menang.. :D

paridah delete icon 6 April 2014 at 18:45

ya tahniah utk shila...tq Yun Sing.

paridah delete icon 6 April 2014 at 18:46

tahniah utk shila...tq Semuainfo

paridah delete icon 6 April 2014 at 18:49

ya betul tu dugaannnya sgt besar n perlu fikirkan keselamatan diri juga...mmg kuat semangat shila ni...tq Qaseh Wee.

paridah delete icon 6 April 2014 at 18:51

ya tahniah shila...tq Dwi Alfina.

paridah delete icon 6 April 2014 at 18:55

ya tahniah utk shila amzah...bakatnya terbaik n disertai usha....tq Mizz Aiza.

Abdul Kholiq Hasan delete icon 7 April 2014 at 01:14

tahniah kepada shila amzah

paridah delete icon 7 April 2014 at 09:20

ya tahniah shila....tq Abdul Kholiq Hasan.

Khai♥Rin : anies delete icon 7 April 2014 at 10:31

TAHNIAH SHILA!

paridah delete icon 7 April 2014 at 10:44

ya tahniah shila tq Khairin anies.

Kesuma Angsana delete icon 7 April 2014 at 14:44

tahniah lah Shila Amzah even dpt no. 3 je @ I am A singer, ttp hebat

paridah delete icon 7 April 2014 at 17:48

Betul tu KA, walau tempat k3 menyerlah kehebatannya...KA pun peminat tegar shila ni...tq.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”