بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

KENYATAAN AKHBAR
( Dikeluarkan Pada 03 Februari 2014, 6.00 petang )

Makluman Aktiviti Gunung Berapi Sinabung, Indonesia

Gunung berapi Sinabung terletak di Sumatera Utara pada kedudukan
latitud 3º 10’ Utara dan longitud 98º 23’ Timur dengan ketinggian
2,460 meter di atas permukaan laut. Jarak gunung berapi tersebut
adalah 271km dari Pulau Pangkor, Perak.

Maklumat terkini menunjukkan angin sedang bertiup dari arah Barat
Laut dan dijangka akan berterusan sehingga 6 Februari 2014.
Keadaan ini boleh mengakibatkan debu gunung berapi tersebut
bergerak ke Selatan Semenanjung Malaysia yang boleh menganggu
operasi penerbangan dan mengurangkan jarak ketampakan.

MetMalaysia sedang memantau perkembangan ini dan akan
mengemaskini maklumat ini dari semasa ke semasa.





Disediakan oleh:
Pusat Gempa Bumi dan Tsunami Nasional
Jabatan Meteorologi Malaysia

Pic google.



Anak gunung Kelud sedang membara..pic Elisa Mojowarni Surapto.

22 ulasan - "SINABUNG...DEBUNYA MUNGKIN MENGAPUNG UDARA NEGARA DIBAWA ANGIN BARAT LAUT..."

Khai♥Rin : anies delete icon 5 Februari 2014 3:01 PTG

bimbang jerebu lagi je

paridah delete icon 5 Februari 2014 3:44 PTG

ya jerebu yg agak teruk mungkin....tq Khairin Annies.

SmuaInfo delete icon 5 Februari 2014 6:49 PTG

wah efeknya jauh juga ya...???

paridah delete icon 5 Februari 2014 7:01 PTG

ya efeknya dirasakan juga...kan kita berjiran....tq Smuainfo.

Mrs. Asvan delete icon 5 Februari 2014 7:18 PTG

Merambah kemana2

Qaseh Wee delete icon 5 Februari 2014 7:58 PTG

boleh sakit tekak n sakit mata nih ...

nohas delete icon 5 Februari 2014 9:00 PTG

MasyaAllah..gunung berapi memuntahkan laharnya..dah lama tak hujan kan...

paridah delete icon 5 Februari 2014 9:09 PTG

ya debunya ditiup angin kemana-mana saja....tq Mrs. Asvan sudi singgah blog karyaku.

paridah delete icon 5 Februari 2014 9:13 PTG

ya mungkin juga...mudah2an kita terpelihara drpd musibah berat....tq Qaseh Wee.

paridah delete icon 5 Februari 2014 9:32 PTG

ya...letusan gunung berapi muntahkan laharnya n ada yg terkorban...hujan pun xturun akhir2 ni kan...kalau hujan debu2 tu tentu turun ke bumi suburkan tanah...tq nohas.

Achmad Fazri delete icon 6 Februari 2014 2:13 PG

Semoga bencana gunung berapi sinabung cepat selesai...

Sylarius Yusof delete icon 6 Februari 2014 8:33 PG

Jerebu lagi la nampaknya kat negeri-negeri Selatan nanti. Dulu sebab pembakaran ladang, kali ni sebab gunung berapi pula.

paridah delete icon 6 Februari 2014 9:28 PG

ya kita doakannya begitu n Allah ma mendengar doa2 hamba2nya...tq Achmad Fazri.

paridah delete icon 6 Februari 2014 9:31 PG

ya terpaksa terima tempiasnya tapi mujur hanya sedikit....tq Sylarius Yusof.

Kesuma Angsana delete icon 6 Februari 2014 10:00 PG

kesannya masih ada di belah2 selatan tanahair kita kak !

joe delete icon 6 Februari 2014 10:15 PG

semoga gunung sinabung segera normal kembali

Sarah Talib delete icon 6 Februari 2014 11:01 PG

Patut la pgi2 dh nmpk jerubu...bau mcm asap api ja..

paridah delete icon 6 Februari 2014 11:16 PG

YEKE...Kalau hujan sehari dua ini tentu kesannya berkurangan....tq Kesuma Angsana.

paridah delete icon 6 Februari 2014 11:18 PG

in sya Allah kota doakan sinabung kembali meredap...tq joe.

paridah delete icon 6 Februari 2014 11:19 PG

ya jerebu dimana saja bercampur gaul faktor sebabnya....tq Sarah Talib.

acik idah delete icon 6 Februari 2014 8:11 PTG

ohh.. teruk juga meletusnya ye kak... idah sempat melihat sendiri Sinabung berasap... tapi masa idah di sana tu.. dia belum meletus lagi.. baru berasap jerr....
Harap2 debunya tak sampai ke mari lah yer...!

paridah delete icon 8 Februari 2014 8:10 PG

yeke idah..tapi sekarang ni ramai yg dh komplen sakit tekak akibat atmosfera kita yg semakin berhabuk juga jerebu tlh kelihatan menguasai suasana...tq acik idah.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”