بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM....
SALAM JUMAAT YANG MULIA.

SEDAPNYA KALAU DAPAT MAKAN PELBAGAI JENIS MAKANAN YANG DISUKAI SELERA KAN...PILIHLAH APA SAJA ASAL JANGAN JENIS MAKANAN YANG TERSENARAI DI BAWAH INI. SEBAB IANYA BOLEH MENJEJASKAN DAYA KEKUATAN INGATAN KITA...WALLAHUALAM....



MAKANAN YANG BOLEH BUAT JADI PELUPA..LUPA DIRI..HE..HE
copy paste norikomiko fb..
1. Banyak makan epal yang sudah masam.

2. Banyak makan makanan masam termasuk asam atau jeruk buah-buahan.

3. Banyak makan bawang besar.

4. Banyak makan makanan yang mengandungi rempah dan ketumbar kering.

5. Memakan kepala ikan. 

6. Memakan makanan dan minuman yang bercampur dengan semut. Semut dipercayai mengandungi sejenis kimia yang boleh melemahkan ingatan.

7. Makan sehingga terlalu kenyang.

8. Makan makanan yang disentuh oleh tikus.

9. Makan makanan yang dijual di warung-warung yang kotor dan terdedah.

10. Minum minuman yang memabukkan seperti arak dan tuak masam.

11. Banyak makan makanan yang mengandungi bahan kimia termasuk bahan perasa dan bahan awet. Umpamanya, minuman bergas dan makanan segera (junk food). Ketahuilah bahawa bahan kimia di dalamnya boleh menumpulkan fikiran dan daya ingatan seseorang.

Setiap perkara perlu diusahakan, seperti yang selalu simpan dalam diri ini “bahawa kehidupan, tubuh badan dan akal fikiran adalah anugerah dan amanah daripada Allah s.w.t.

22 ulasan - "MAKANAN YANG MENYEBABKAN PELUPA..."

nohas delete icon 16 Januari 2014 8:05 PTG

besaqnya kepala ikan..sedap ni...we are what we eat..

Sobri Yaacob delete icon 16 Januari 2014 9:03 PTG

ya.... yg kpla ikan memng mak saya x bg mkn.. tapikadang2 mkn gak x tahan tgok kari kpala ikan :)

paridah delete icon 16 Januari 2014 9:18 PTG

sedap gulai kepala ikan tu kan...makan isi saja..tang kepala xyah makan....tq nohas.

paridah delete icon 16 Januari 2014 9:23 PTG

ya sbb ikut pesan mak dah jadi org pandai kan...mak tu banyak tahunya...makan kepala ikan boleh tapi jangan gigit kepalanya....tq Sobri Yaakob.

adrianna syaz delete icon 16 Januari 2014 9:46 PTG

Sya suka mkn bawang besar akk..huhu..kna kurangkan la lepas ni :)

Friska Lee delete icon 16 Januari 2014 9:48 PTG

humm enak mak kari kepala ikan nya mau sedapp :D

paridah delete icon 16 Januari 2014 10:30 PTG

boleh makan yana tapi kurangkan...tq adrianna syaz...

paridah delete icon 16 Januari 2014 10:32 PTG

enak ya..nak..rasalah sedap tu just for friska...tq Friska Lee.

Mizz Aiza (Dunia Kecil) delete icon 16 Januari 2014 11:51 PTG

bagus perkongsian informasi menganai makanan yang menyebabkan pelpa ini kak.. ramai yang masih tidak tahu..

paridah delete icon 17 Januari 2014 9:57 PG

ya...kongsi info agar ramai tahu n boleh menghindarkan sakit lupa...tq Mizz Aiza...

Khai♥Rin : anies delete icon 17 Januari 2014 12:11 PTG

tetiba sy tingat, org cina pantang mkn telur ikan nnt susah nak mengira

ANAK KUALA delete icon 17 Januari 2014 12:26 PTG

Sedap kepala ikan tu Kak....Apakah betul banyak makan kepala ikan, nanti jadi pelupa sebab dalam kepala ikan ada asid yang boleh rosakkan neuron-neuron dalam otak kita .... dan terlebih makan gula juga kata org boleh buat kita jadi pelupa ye ke ?

paridah delete icon 17 Januari 2014 1:17 PTG

agaknya mmg betullah tu...org cina mmg pentingkan bab kira mengira ni...n telor ikan dijual kpd kita...bertambah satu lagi info....tq Khairin annies.

paridah delete icon 17 Januari 2014 1:23 PTG

yeke..makan kepala ikan tu sedap sgt ya tp xtau ada asid2 yg boleh merosakan neuron2 otak n gula mmg xboleh diambil brlebihan sbb mcm2 risiko kpd kshtan bukan setakat lupa saja....tq Anak Kuala.

LadyBird delete icon 17 Januari 2014 5:04 PTG

alahai.. sb tu ldy slalu lupa kot..

Nedi Arwandi delete icon 17 Januari 2014 9:46 PTG

hhmmm pantesan saya kadang lupa dalam beberapa kondisi, mungkin makanan yang dikonsumsi jadi penyebabnya...terima kasih informasinya

Sobri Yaacob delete icon 17 Januari 2014 9:47 PTG

he..he.. alhamduliah..kepala yg x bgus..tapi isi nya very good..bgus utk protein yg dperlukan oleh tbuh bdan :) sis..

Wirda Amir delete icon 18 Januari 2014 12:40 PG

saya sekarang ni mudah lupa wpun x terlibat dgn mknn di atas,sy rse sbb lupa sye adalah kerana masa sye lebih byk membc di blog berbanding AlQuran,sy dah ubah cara,selagi sy x bc quran,sy x akan ke blog,kalau sehari lima enam kali blh jengah blog,sy cuba bc quran 5 6 kali juga..baru sy tenang n dpt kepuasan...

paridah delete icon 18 Januari 2014 11:44 PG

yeke...kena elakan makanan2 yg menyebabkan lupa tu...tq Lady Bird.

paridah delete icon 18 Januari 2014 11:48 PG

boleh jadi tu..n elakan makanan begini r kurangkan....tq Nedi Irwandi.

paridah delete icon 18 Januari 2014 11:52 PG

ya baca quran boleh elakan kita dari lupa...amalkan membacanya setiap hari n jiwa pun tenang...berbelog pun bukan sepanjang hari...tq Wirda Amir

paridah delete icon 18 Januari 2014 7:24 PTG

betullah tu...tq sobri

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”