بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


                                         Dato' Idris Buang menulis....

ASSALAMUALAIKUM SEMUA KAWAN2 FB .MAAF, TULISAN SAYA INI AGAK PANJANG TETAPI SAYA POHON KERANA ALLAH, TOLONG BACA HINGGA HABIS & SEBARKAN KEPADA ANAK2 MUDA KITA.Terima Kasih

APA2 JUA JENIS POLITIK JALANAN BAKAL MERUNTUH NEGARA & MERUGIKAN RAKYAT.Walaupun atas nama memprotes kenaikan harga barangan,atau apajua pun sebab, demontrasi jalanan mendedahkan Negara pada bahaya huru hara.Lihatlah Thailand sekarang, Syria,Mesir,Lebanon,Turkey dan banyak lagi. Kata dia orang depa tak suka kenaikan harga dan pembaziran . Nah cuba kita nilaikan dengan teliti dan bijaksana apakah hasil nya demo jalanan ini semua. Buat demo besar besaran pun kan kah itu membazirkan wang sendiri,wang rakyat ...Akibat demo & rusuhan rakyat & Negara kena beban untuk 

1.membiayai kos anggota2 polis bekerja lebih masa serta penggunaan alat2 komunikasi kenderaan yang berlebihan

2.kos petrol yang terbuang saja semasa jamn di jalanan berjam jam kerana tersangkut oleh demo

3. kos Dewan bandaraya mengendali kerja2 pembersihan yang berlebihan serta kerosakan

4.kos pembiayaian mahkamah mengendali kes2 perbicaraan mereka yang berhimpun atau merusuh secara haram

5. kerugian ribuan teksi kehilangan pelanggan pada hari2 sebelum selepas dan juga pada hari perhimpunan haram 6.kerugian peniaga2 bila kedai dan gedung2 mereka hilang pelanggan kerana khuathir keselamatan diri atau takut terperangkap dalam perhimpunan haram 

7.kerugian pendapatan usahawan2 dan petani serta nelayan kerana jualan yang merudum atau barangan mereka tak dapat dijual 

8.kerugian peniagaan dari kehilangan kedatangan pelancung2 luar dan dalam negara 

9.kerugian pengusaha2 industri kecil & serderhana bagi yang berkaitan dgn pengangkutan darat udara laut yang rugi kerana pembatalan kedatangan pelancung2 luar negara 

10.kos pembiayaian anggota2 rela,pihak medic,pertahanan awam,kakitangan kerajaan lain 

11.kehilangan pelaburan atau potensi pelaburan dari luar negara FDI yang khuatir negara bakal huru hara mainan media anti kerajaan dan media asing anti Malaysia 

12.kerugian yang bakal menimpa keluarga2 yang bakal mengupah peguam2 untuk membela anak2 mereka yangbditangkap merusuh atau berada i himpunan haram 

13. kerugian produktiviti yang bakal menimpa majikan2 bila berlakunya ketidakhairan para pekerja & melumpuh pengusahaan atau urusan bisniz mereka kerana pekerja2 mereka telah tertangkap dsbgainya 

14 kos berlebihan dihospital dan klinik2 kerajaan dan swasta yang bakal ditanggung jika terjadi kecerderaan dan kesakitan yang menimpa peserta2 perhimpunan aaupun anggota2 kawalan keselamatan 

15. kerugian dalam pelajaran yang tertinggal oleh anak2 muda yang masih di Universiti kolej2 dan sekolah yang tertipu menyertai perhimpunan 

16. juga potensi kerugian yang boleh dialami mereka yang dibuang dari pembelajaran mereka,atau yang akan gagal dalam peperiksaan yang telah diabaikan kerana terlibat dgn benda2 yang sia2 itu

17. kerugian2 yang bakal dialami untuk membiayai mereka yang di reman atau di penjara 

18. kerugian kerugian yang langsung atau tidak langsung yang lain kecil dan besar yang boleh dikaitkan sebagai kesan sampingan perhimpunan dan/ atau rusuhan2 seperti yang hendak di jalankan ini.

OLEH KERANA kesan2 nya akan merugikan rakyat maka, Kerajaan yang bertanggungjawab serta badan2 Kerajaan yang diamanahkan untuk membela kepentingan rakyat seperti Polis , tetap tidak mahu perimpunan2 atau perarakan seperti yang nak dibuat pihak2 yang beragenda pelik itu, dari diadakan. 

Pelik,sebab mereka memilih nak berdemo jalanan dari menggunakan kehebatan berhujah wakil2 rakyat pembangkang,atau cerdik pandai dalam forum2 dan konferensi2 ,media cetak dan media massa yang terbuka mengikut saluran demokrasi.Kan kan DS Najib sudah membeti seluas-luas ruang mengamal sikap keterbukaan? 

Tiada siapa pun yang pernah ditangkap semata mata berhujah dengan betul tanpa menghasut,menfitnah atau memalsu fakta.Apakah mereka yang nak berdemo itu tiada akal yang lebih bernas atau bijaksana , atau ah hilang tiada kehebatan berhujah lagi? Ataupun mereka dah tidak menaruh harapan akan wakil2 rakyat pembangkang yang sedia ada ni? 

Kan pembangkang juga mempunyai akhbar2 sendiri..Roket,Harakah & Suara Keadilan.Kami sendiri dalam Parti PBB takde pun akhbar sendiri walaupun kami mempunyai ali kira2 300,000 orang seluruh Sarawak dan kira2 sejuta penyokong2. Perbuatan yang boleh merugikan rakyat tidak akan menerima sokongan selagi rakyat tahu ianya merugikan nya.Tetapi rakyat sering tertipu.

 Fakta yang merugikan rakyat itu selalu disembunyikan kerana mereka yang berkenaan licik mengalih perhatian rakyat dengan menyuntik perasaan benci dan panas hati terhadap Kerajaan dengan spin spin mereka.Inilah cabaran2 yang kita dan rakyat perlu kupas dan atasi sama2 .Jngan kita terus terima dan dirugikan oleh rethorik pembangkang dan sekutunya.Hanya yang bijak saja dapat menilaikannya dgn baik.

Manusia boleh hilang kewarasan bila dihasut untuk membenci dgn bila sering disaji dgn cerita fitnah dan palsu.Rasullullah SAW dizaman Baginda pun sering difitnah begitu.Sikap manusia sebenarnya mudah diperdaya dengan fitnah.Selepas berlaku tindakan yang merugikan oleh mereka, barulah mereka menyesal.Janganlah penyesalan yang tak perlu berlaku itu terjadi kepada kita demi sebuah Negara yang kita cintai.Kita mahu generasi kita akan datang mewarisinya dengan Negara ini dengan baik.

Fenomena kenaikan harga berlaku serentak diseluruh dunia.Keperluan manusia bertambah bila populasi manusia dimuka bumi ini bertambah dan semakin mendesak.Apakah seluruh kenaikan barangan sedunia ini, Kerajaan BN juga punya angkara? Biar adil sikit hendaknya.Mana mungkin ! Apapun yang berlaku,Malaysia adalah Negara yang masih selesa dengan harga barang keperluannya banyak dibantu oleh Kerajaan dengan subsidi.Rakyat dalam holongan pendapatan rendah tetap terbela menerusi peningkatan bantuan BRIM,

Harga minyak petrol kita pun adalah no.8 terendah dalam dunia.Kecuali Brunei,kita lebih baik dari semua Negara dirantau Asia tenggara.GST jika di laksanakan bakal membantu Negara menyelaras dan mengukuhkan pendapatan Negara dengan lebih sistematik serta meluas .

 Penyeludupan barangan dan ketirisan cukai barangan dapat dibendung sebab setiap barang akan perlu diambil kira. Kenapa perlu membantah,jika lebih dari 160 Negara telah melaksanakannya.Lagipun kita memulakan kadar GST pada 6% iaitu yang terendah dalam senarai beberapa negara rantau ini ,Eropah , Benua Amerika & Australasia. Kita ada lebih setahun lagi untuk para peniaga kita menyesuaikan diri dengan sistem ini,Lagipun rakyat masih tetap terbela sebab banyak barang2 keperluan akan disenarai dan dikecualikan dari GST.

 Rakyat perlu tahu.Janganlah nak terus ikut protes dan membahayakan diri taanpa menyedari rethorik pembangkang itu palsu.Kerajaan PR di Selangor sendiri pun dah naikkan gaji MB Exco dgn tinggi dan Adun.Juga naikkan kadar cukai pintu dan premis peniagaan hingga 400% .Kenapa tak protes kat mereka sendiri.Hipokrit lah jainya. 

Sekarang ini nak protes kenaikan harga barangan yang berlaku seluruh dunia.Nak protes buat apa,jika kajian terperinci sebenarnya menunjukkan Kerajaan kita adalah diakui oleh pakar2 ekonomi berada dilandasan yang betul untuk membela nasib rakyat dan mentadbir Negara dan dengan lebih fokus meningkatkan konomi & pertumbuhan pengeluaran Negara.kenaikan sedikit saja 20 sen pada RON 95 depa bising2 tetapi kerugian yang bakal dialami semua kerana demo jalanan depa seperti yang saya telah huraikan depa tak ambil kisah?
 Itu penipuan keatas rakyat namanya,
                                                           pic timeline untuk hiasan...

RENUNG-RENUNGKANLAH DENGAN JUJUR KERANA ALLAH DEMI AGAMA BANGSA & NEGARA .KERAJAAN KITA TELAH MEMBELAKAN NASIB RAKYAT DARI ZAMAN KITA SEMUA MUNDUR DULU DENGAN USAHA GIGIH TAK HENTI HENTI.KITA SUDAH MELALUI PERJALAN YANG SANGAT PANJANG BERSAMA . Pembangkang hanya tahu mengutuk dan berdemo jalanan secara rakus dan biadab. Analisa ini ditulis Oleh Dato' Idris Buang,Kuching,Sarawak.

13 comments - "MEMELIHARA KEUTUHAN, KERUKUNAN NEGARA, BUKAN MENGHANCUR, MERUNTUHKANNYA..."

Etika Maria delete icon 29 December 2013 at 22:19

Selamat malam kak, pemuda memang seperti kendaraan yg semangatx mesti sentiasa di nyalakan :)

paridah delete icon 29 December 2013 at 22:30

selamat malam tika...betul kak setuju dengan tika....tq Etika Maria.

Sobri Yaacob delete icon 29 December 2013 at 23:37

perkongsian yg menarik..membolehkan kita membuat perbandingan di kedua2 pihak.. mana baik mana buruk.. means setiap orang ada pilihan yang tersendiri... pastikan pilihan yg dibuat tidak tersasar.. fikir secara rasional.. mana yg tertidur sila bangun..mana yang duk terleka di bual mimpi indah..bangun..pastikan apa yg anda lakukan x myalahi undang.. :P pilihan di tangan kita..sma ada bgun dari tdur atau trus hanyut dibual mimpi lena..fikir2-fikirkanlah...
selamat malam sis :) nice sharing..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) delete icon 30 December 2013 at 01:24

artikel ini membuka minda kita semua untuk berfikir secara rasional.. Allah sudah kurniakan kita akal dan fikiran untuk berfikir mana yang baik dan mana yang buruk..

paridah delete icon 30 December 2013 at 07:25

ramai yg tertidur dibuai mimpi n janji2 palsu, sedangkan hidup ini realiti yg perlu didepani, demi kebaikan semua bertindaklah dgn bijak n bukan membiarkan diri diperalatkan sesiapa...anak2 muda biar ramai yg berfikiran spt sobri....tq Sobri Yaakob.

paridah delete icon 30 December 2013 at 07:38

mungkin tulisan dato' Idris Buang ini adalah persepsinya sebagai seorang pemimpin tapi penjelasannya mampu menyedarkan kelalaian kita yg asyik sekali mendengar kakak tua bercakap....sayangnya pemimpin pilihan kita sering memberi alasan2 yg xcerdik mengulas satu2 isu berbangkit.....tq Mizz Aiza

Sylarius Yusof delete icon 30 December 2013 at 10:47

Zaman Tun M dulu, kerajaan berikan subsidi pada barangan keperluan tu ada sebabnya. Antaranya, adalah meminimakan kos buruh di negara kita. Waktu tu, negara sedang cuba menarik pelabur asing dengan upah kos yang rendah disamping kestabilan negara kita.

Sekarang ni, bila subsidi dikurangkan, harga barang akan meningkat, sekaligus meningkatkan beban perbelanjaan rakyat dek kerana gaji rakyat kebanyakan masih tidak meningkat. Gaji rakyat rendah adalah supaya kos buruh kita kekal kompetitif untuk menarik minat pelabur untuk melabur di negara kita.

Pemimpin hari ni perlu bijak menangani masalah rakyat sebagaimana Tun M dulu.

paridah delete icon 30 December 2013 at 11:55

YA..Bukan senang nak mengurus belanjawan negara ni n Tun M berjaya mengawal inflasi sebaiknya. mungkin pemberian subsidi barang2 tertentu sejak lama dulu tidak sesuai lagi dlm keadaan ekonomi sekarang memandangkan pengguna2nya bukan rakyat kita semata...sedangkan pendatang asing saja lebih dari sejuta...tapi gaji yg xmeningkat ni menyusahkan sangat kerana berlaku pula kenaikan gaji yg terlalu tinggi pada kerjaya tertentu...rasanya langsung xadil. sedangkan rakyat terpaksa hadapi kos sara hidup yg tinggi tapi di sisi lain ramai yg bersenanglenang...kerosakan yg dilakukan selepas era Tun M dulu sukar juga nak dibaiki nampaknya....tq Sylarius

acik idah delete icon 30 December 2013 at 13:50

Disaat rakyat berdepan dengan kos sara hidup yang tinggi... para pemimpin kita ramai2 ke luar negara menghabiskan cuti bersama keluarga dan juga membeli belah sempena sale hujung tahun nie... dan ada juga yang membeli aset beratus juta... ermm...

Yang paling terasa adalah golongan muda yang baru nak mengenal hidup... gaji kecil.. tapi kos hidup terlalu tinggi especially yang tinggal di bandar2... jangan mimpi nak beli rumah... nak hidup dan bayar hutang belajar saja dah cukup menyiksakan...

paridah delete icon 30 December 2013 at 14:31

hmm...masing2 cukup tertekan dgn situasi hidup terkini...pemimpin2 bijaksana/bijaksini belum lg temuisolusi yg memuaskan banyak pihak....tq acik idah.

Abdul Kholiq Hasan delete icon 30 December 2013 at 21:13

saya kurang mengerti kalau masalah politik, tapi memang seharusnya pemimpin mengayomi rakyatnya, untuk pemuda memang harus dibina dan digerakkan agar kelak menjadi pemimpin yang bertanggung jawab bermoral dan mementingkan kesejahteraan rakyat

Sobri Yaacob delete icon 30 December 2013 at 21:32

terima kasih akak.. :)

Anonymous delete icon 6 August 2014 at 11:20

Brp pula kerugian akibat rasuah oleh pemimpin Umno.Brp kerugian akibat penyelewengan spt lapuran audit negara. brp kerugian akibat dari demontrasi Umno perkasa pekida dan ngo macai Umno.
Tulisan low class dari seorang Dato'.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”