Saturday 9 August 2014

SEBUAH KISAH SILAM LALU

ASSALAMUALAIKUM...
Sebulan yang lalu aku mendapat surat pos yang meminta aku mengambil kiriman yang dialamatkan kepada bilik bacaan felda ini. Sebab aku yang menyelia urus bilik bacaan ini tentulah aku yang terpaksa pergi mengambilnya. Bukan dekat tu...pejabat pos tu di jerantut sana.

Jadi terpaksalah aku menaiki bas ke sana. setelah itu menaiki feri menyeberangi sungai Pahang pula. Masa tu tak ada jambatan lagi. Jawabnya letih berpeluh sebelum tiba ke destinasi.

Bungkusan kiriman sebuah kedutaan luar negara itu diberikan seorang pegawai pos kepadaku. Setelah mendapatnya pulang pula dengan cara yang sama. lalui lagi kepenatan yang serupa. rupanya bungkusaan yng dikirim itu mengandungi buku2 yang menceritakan doktrin sebuah negara kominis. aku terduduk.

Takut pun ada. tak berbaloi langsung susahpayahku pergi mengambilnya. Tak pasal2 aku akan didakwa kerana bersubhat menyebarkan dakyah kominis.Tidak berapa lama setelah itu aku dipanggil mengadap pengurus rancangan lagi.

Kali ini bukan setakat berjumpa dengan en.yaakob tetapi bertemu muka dengan dua orang pegawai polis yang menanyakan soalan tentang buku2 itu kepada ku.

Kata mereka kedutaan yang mengirimkan buku2 kesemua bilik bacaan felda sedang disiasat kerana motifnya yang nyata; menyebarkan dakyah kominis ke pertempatan felda.

7 comments:

  1. wah seram pulak baca ni kak ! wlcm back yer akak..

    ReplyDelete
  2. tq KA...Pengalaman remaja dulu2 yg ingin dikongsi...

    ReplyDelete
  3. mujur xterjadi apa2...tq dik Purnomo...

    ReplyDelete
  4. Huhu janganlah biarkan sejarah berulang :')

    ReplyDelete
  5. Memang tu jangan lah sampai berulang lagi...seramlah pulak..

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist