بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
"Berapa banyak pendapatan bulan ni Idah...?"
"Adalah sikit...kadang dua ribu kadang tiga kadang 4. Ikut jumlah tan buah sawit yang dikait dan harga semasa di pasaran."
Idah bercakap dengan arif sesuatu yang diketahuinya pasti sebagai penerokawati.

"Kau ladang serah pada felda pertanian kan? Berapa yang felda bayar?"
"Adalah seribu...dulu tu felda bayar dekat 1500...la ni felda bayar ikut banyaknya tan buah yang dikeluarkan ladang..tapi tahu sajalah kalau bukan kita sendiri yang urus, hasil yang banyak pun  akan jadi sedikit sampai bila-bila. Kita nak urus sendiri kita pun tak daya...lainlah kau ada suami yang rajin uruskan ladang..."

"Cukuplah tu kau duduk saja je...tiap bulan duit masuk...lagipun nak buat apa duit banyak-banyak kan...heh..heh..."

'Duit banyak nak buat apa? Duit seribu cukup ke nak berbelanja sebulan.'  Suara hatinya mengiring senyum tawar.


5 comments - "SUATU SISI KAMPUNG FELDA..."

Irfa delete icon 21 December 2012 at 10:45

salam kak ;)
takde tanggungan rasanay cukup kot rm1000
entahlah..duit ni banyak pun abis
sikit lagi cepat abis

paridah delete icon 21 December 2012 at 18:54

wsalam irfa...betullah tu sikit tak cukup banyak habis juga...

Kesuma Angsana delete icon 27 December 2012 at 18:59

tu pun dah diberikan rezeki kan. bersyukurlah

paridah delete icon 28 December 2012 at 14:35

tq KA yes kenabersyukur dgn rezeki kurnian-Nya

paridah delete icon 28 December 2012 at 14:35

tq KA yes kenabersyukur dgn rezeki kurnian-Nya

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”