بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
Kata Harliza Ramli seorang rakan fb, orkid-orkid saya habis mati kak, saya tak pandai jaga kot...

Sayangkan kalau orkid-orkid yang kita belai dan jaga mati kering semuanya.
Banyak juga orkid yangku beli di nurseri mati kering kerana aku tak berapa arif nak menjaganya. Lama kelamaan pandailah sikit.

Orkid ni perlu disiram setiap hari. Ada jenis orkid hybrid dan butterfly yang langsung tidak boleh terdedah kepada cahaya matari yang berlebihan.

Orkid-orkidku dibaja setiap dua minggu sekali dengan menggunakan tahi kambing yang sudah siap diproses. Caranya dengan mengambil beberapa sekup baja mengikut jumlah orkid yang hendak dibaja dan merendamnya selama seminggu. Kemudian bolehlah disiramkan. Jikalau ada tunas baru elakan terkena siraman baja takut mapus pula tunas tu...menulis dari pengalamanlah tu,,,

Semenjak kugunakan baja ini orkid-orkid rajin sungguh berbunga. Dan akupun leka menatapi keindahannya.

4 comments - "ORKID BERBUNGA MERIAH MENYERI SYAWAL..."

ida zuraida delete icon 4 September 2012 at 21:30

i love orked too!!

paridah delete icon 5 September 2012 at 08:27

tq ida zuraida samalah minat kita...mesti ida banyak koleksi orkid ni...

Kesuma Angsana delete icon 5 September 2012 at 10:15

tq berkongsi, dulu2 KA pown peminat orkid juga tp sebab kekangan masa, terbiar gitu je, dah jarang2 berbunga.. hehehe

paridah delete icon 5 September 2012 at 13:46

tq KA....yele kongsi skt pngtahuan tentang orkid. bukan expert sgt pun...

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”