Monday 10 September 2012

MUSIM EXAM EXAM EXAM LAGI

"Kenapa asyik melamun saja...tak lama lagi kan nak periksa. Kata nak jadi dokter...macamanalah nak jadi doktor kalau study pun malas. Apa yang kita cita-citakan mesti dibentuk sejak awal lagi tau...ini belajar malas, cita-cita bukan main tinggi lagi. Umur masih muda lagi tapi sudah pandai nak bercinta...dah tu mula tak ingat dunia...asyik berangankan rupa boyfriend je. Belajar pun main-main. Dibuatnya boyfriend awak tu berjaya cemerlang dalam exam dan masuk universiti tinggallah awak termangu-mangu menyesal tak sudah. Sebelum terlewat mulalah gigih belajar tolong diri sendiri mencapai kejayaan. Berangan tu tak sampai kemana...."

'Betul juga kata emak tu. Kalau aku gagal exam alangkah malunya. Sedangkan aku dan dia sering bersaing di dalam exam untuk mendapat tempat pertama. Tapi bila aku tahu dia sukakan aku entah kenapa hatiku bagai terawang-awang kesukaan amat dan mula mencuaikan komitmenku terhadap pelajaran. Bodohnyalah aku. Tak boleh jadi ni...aku mesti bangkit menggapai cita-citaku. Masakan membiarkan dia seorang ke universiti sedangkan aku tertinggal di sini kerana kebodohan ku sendiri...'

"Sebelum masuk dewan exam tu buatlah sunat israk dulu...berdoalah semoga Allah permudahkan semua urusan sepertimana sinar mentari menyeluruhi alam ini. Solat hajat tu buatlah banyak-banyak  kali mohon agar Allah memperkenankan hajat yang diinginkan sebelum-sebelum tu...mak juga akan bacakan yasin untuk anak mak ni setiap hari agar anak makni tenang tika menjawab soalan..."

Demikian bicara yang pernah kedengaran antara emak dan anaknya pada suatu musim peperiksaan.

SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN UPSR PMR SPM STPM BUAT SEMUA CALON-CALONNYA SEMOGA SUKSES CEMERLANG!


2 comments:

  1. all the best utk semua2 yg akan menghadapi peperiksaan ye!

    ReplyDelete
  2. ye KA mudah2an anak2 yg akan exam diberi ilham n ktenangan jiwa tika menjawab soalan2 peperiksaan. tq KA

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist