بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...


"Kenapa kau tak jadi kahwin dengan dia? Pelik juga alih-alih kawan baik kau pula yang ganti tempat kau..."
"Saja...maknanya tak ada jodohlah tu..."


"Mana boleh saja-saja...bukankah kau dah plan elok-elok nak kahwin...siap bawa dia dan maknya pergi dating lagi..top...top..kawan yang kau selalu bawa bertandang ke rumah dia pula yang dikahwininya. Mesti ada sesuatu yang tak kena ni.....cer cite sikit..."

"Mak ayah dia memang setuju aku dengan anaknya tu...cuma aku minta tangguh masa nak masuk minang sebab nak kumpul duit dulu. Aku kan cuma kerja bawa lori je ...bukannya kayaraya atau anak orang kaya..."


"Mak ayahnya tentu tak setuju sebab itu dikahwinkannya anaknya dengan kawan kau kan..."

"Bukan begitu....rupanya kawan aku pun suka dengan dia...jadi dia reka cerita yang dia ni anak raja yang menyamar, datang ke sini nak menyiasat sebuah perbadanan kerajaan di sini..."

"Gitu pulok...bukankah kau kata kawan kau tu anak sinun yang sekampung dgn kau...?"

"Entahlah...aku pun tak faham...tiba-tiba boleh bertukar jadi musang berjanggut pulak..."

"Dan mak ayah dia pun teruja nak bermenantu waris raja, kau ditolaknya..."


"Hmmm......"

19 comments - "MUSANG BERJANGGUT VERSI BARU...HAA...?"

Aku Penghibur delete icon 17 January 2014 at 19:29

blur seketika membaca entri ini

paridah delete icon 17 January 2014 at 20:35

kenapa blur...kan secebis kisah tentang mrk yg suka menyamar utk sesuatu kepentingan hidup...tq acik Aku Penghibur.

Nedi Arwandi delete icon 17 January 2014 at 21:42

Bertandang untuk shilah ukhuwah , walau bahasanya kurang paham tapi garis besar ceritanya bisa dipahami , selalu sukses buat adminnya...

Sobri Yaacob delete icon 17 January 2014 at 21:45

sis novel ke ni?
penceritaan yg baik :)

~Kak Nah Backyard (^_^)~ delete icon 17 January 2014 at 21:59

Assalam kak.. =)

paridah delete icon 17 January 2014 at 22:04

yeke...bahasa kita sama cuma olahannya berbeza...terima kasih sudi singgah ke blog karyaku Nedi Arwandi...

paridah delete icon 17 January 2014 at 22:07

bukan novel...secebis kisah dlm dialog.....tq Sobri Yaakob

paridah delete icon 17 January 2014 at 22:08

wsalam ema..tq Kak Nah Backyard...

Wirda Amir delete icon 18 January 2014 at 00:35

sy dh terlupa dgn kisah musang berjanggut ni,dh lama x tgk filem lama apalagi yg baru..

kisah di atas tu byk sgt terjadi di zaman ini...

paridah delete icon 18 January 2014 at 08:19

ya realiti kehidupan yg xboleh disangkal...tq Wirda Amir

Nick Nashram delete icon 18 January 2014 at 12:08

kaya atau tak kaya kalo dah sampai jodoh tu teruskan je.
rezeki datang dari allah :)

paridah delete icon 18 January 2014 at 14:15

Cerita hanya penyebab kepada ketentuan jodoh sebenarnya...tq Nick Nashram.

Mizz Aiza (Dunia Kecil) delete icon 18 January 2014 at 14:49

pandai dia menyamar ya.. apa-apa pun yang penting semuanya telah ditentukan oleh Allah.. kita hanya merancang..

paridah delete icon 18 January 2014 at 15:03

YE BETUL TU AIZA..Menyamar pun akhirnya terdedah juga...segala yg berlaku dgn keizinan Allah jua...tq Mizz Aiza.

Aku Penghibur delete icon 18 January 2014 at 17:18

hahahaha masa itu dah blur.. now dah faham ^_^

paridah delete icon 18 January 2014 at 19:19

dah faham oklah tu..org bijakpandai ni mmg cpt faham kan...tq acik.

Qasih vee delete icon 18 January 2014 at 21:09

Maka ada baiknya menyimpan dulu sebelum berjumpa ibu bapanya ..

paridah delete icon 18 January 2014 at 22:10

SILAP PLAN LAH TU YA...TQ Qaseh vee.

Nor Azimah delete icon 24 January 2016 at 07:23

Dalam dok terkilan ada kisah lucunya, hmmm....msnusia dgn ragamnya.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”