بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...
republish.


Tajuk cerpenku kali ini OKB lela...
Demikian smsku kepada sahabat penulisanku yangku kenali tika bersama-sama menghadiri kursus penulisan anjuran DBP di sebuah hotel terkemuka di Kuala Lumpur. Lela penulis yang menggunakan nama pena NOORLAILA GHAFAR yang rajin berkarya. Dan karya-karyanya sering menang hadiah penulisan.

Aku bukan penulis seperti ramai rakan-rakan penulis hebat yangku temui dalam kursus itu antaranya KURSIAH HANUM, MOKHTAR RAHMAN, BAHARUDIN ISMAIL BAHAR dan ramai lagi.

Barangkali hanya nasib baik yang membawa kakiku melangkah ke tengah kelompok penulis-penulis hebat lagi bijak pandai itu...bertuahnyalah...

Kenapa OKB ida? Orang kaya baru ya...
Balas sms lela

Bukanlah lela......Orang Kurang Berupaya...sy lh tu...
Jelasku dgn sms sambil gelak sinis.

Aku teringatkan anekdot itu tika hendak bertemu dengan seorang rakan fb iaitu Rashida Othman di cafe Selayang. Beliau ini ingin sekali menemuiku walauku katakan kepadanya aku ini adalah OKU.

Pertemuanpun diatur seesuai dengan janji yang dimeteri. Aku sampai lebih dulu bersama anak menantu dan cucu yang menemani. Seorang lelaki Cina mungkin sebaya aku lantas segera turun dari cafe berusaha untuk menolongku menaiki tangga cafe yang cuma dua takah itu.

Hatiku tersentuh sekali dengan kprihatinannya membantuku tanpa mengira siapa aku. Berkali-kaliku ucapkan rasa terima kasihku kepadanya.

" Takpa saya pun tua......saya faham masalah orang tua..."
Dan orang-orang tua sepertiku juga lelaki cina itu tentu ingin hidup harmoni saling tolong bantu tanpa ragu dan keliru menghuni sebuah negara yang aman dari sengketa. Apalagi setelah bergelar OKB atau OKU...

37 comments - "OKB! Orang Kaya Baru?....bukan heh...heh..."

Irfa delete icon 6 April 2012 at 14:37

OKB Orang Kurang Berupaya ni baru pertama kali dgr
selalu OKB org kaya baru je ;)

paridah delete icon 7 April 2012 at 19:33

OKB n OKU yang sama maknanya bagi kak irfa..

BM delete icon 3 March 2014 at 15:23

OKB ke OKU...atau sempurna sifatnya, kita tetap sama disisi Allah swt. Setiap kekurangan pasti ada kelebihannya. :)
Penulisan dan penceritaan yang baik serta menarik bukan semua orang mampu lakukan... Itu adalah bakat kurniaan Allah. Semoga dipermudahkan segala urusan dan berjaya...InsyaAllah.

Sobri Yaacob delete icon 3 March 2014 at 16:03

he..he.. good entry sis.. okb :P

paridah delete icon 3 March 2014 at 16:05

terima kasih banyak BM...hanya ada sedikit kebolehan menulis jadi itu sajalah yang dapat dilakukan pun...benar sekali kata BM..AKB/OKU tetap sama dipenglihatan Allah...kewajipannya juga sama. terima kasih memangkin semangat sy agar terus berkarya.

paridah delete icon 3 March 2014 at 16:07

yeke...terima kasih banyak Sobri Yaakob.

Abe Kie delete icon 3 March 2014 at 16:41

salam akak..semoga kita jd Orang Kaya Beriman...done follow here. nice entry..

Pha Is delete icon 3 March 2014 at 17:07

selamat berkarya..

paridah delete icon 3 March 2014 at 18:09

wsalam...in sya Allah..wah best kata2 adik tu Orang Kaya Beriman...terima kasih Abe Kie sudi singgah n jadi follower karyaku..

paridah delete icon 3 March 2014 at 18:11

terima kasih Pha Is...bukannya rajin sangat berkarya pun...

babYpose delete icon 3 March 2014 at 18:32

Orang kaya baru, cute :)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) delete icon 3 March 2014 at 21:04

mak aiza sekarang ni dah OKB juga kak paridah.. bagus betul lelaki tu sudi membantu ya..

paridah delete icon 3 March 2014 at 21:44

yeke terima kasih babYpose.

paridah delete icon 3 March 2014 at 21:48

begitu ke...kak dh jadi OKB sejak usia 29 tahun lagi...ya lelaki cinta itu baik budi bahasa n perilakunya...tq Mizz Aiza.

diana delete icon 3 March 2014 at 22:13

selalunya orang rajin berkarya ni mesti ada satu dua karyanya yang tak ternilai..:)

paridah delete icon 3 March 2014 at 22:19

YEKE...Kak ni xbanyak berkarya..terima kasih diana sudi singgah karyaku..

nohas delete icon 4 March 2014 at 02:35

OKU..Orang Kelainan Upaya..pandai berkarya...semoga terus berkarya..

As-syahid Sheikh Ahmad Yassin, pengasas HAMAS lumpuh seluruh badan, berkerusi roda, tapi semangatnya,nasihatnya menjadi pencetus kebangkitan rakyat Palestin..

Jagad Kawula delete icon 4 March 2014 at 05:52

wah menarik nih :)

acik idah delete icon 4 March 2014 at 09:16

Salam Kak Paridah...

OKB yer kakkk! :D
Apa pun kita perlu bersyukur kerana masih dikelilingi orang2 yang tersayang kan kak... :)

paridah delete icon 4 March 2014 at 09:49

terima kasih nohas...in sya Allah...bukan pandai sangat berkarya..menulis sesuka rasa....begitu kisahnya pengasas HAMAS tu ya boleh dijadikan motivasi utk diri ini juga. kadang terasa betapa malangnya nasib diri tapi setelah ditoleh sekeliling ramai lagi yg bernasib jauh lebih lemah tapi tetap pasrah meneruskan kehidupan seadanya...tq nohas.

paridah delete icon 4 March 2014 at 09:50

yeke..terima kasih Jagad Kawla.

paridah delete icon 4 March 2014 at 09:55

wsalam idah...betul tu mujur dikelilingi mrk yg tersayang n begitu prihatin sekali...tq acik idah.

Nick Nashram delete icon 4 March 2014 at 11:55

tak la OKB camne pun, yang penting hati mesti baik, ikhlas :)

Kesuma Angsana delete icon 4 March 2014 at 12:09

OKB pun akak punya daya penulisan yg sagt2 kreatif & menarik tau !

Sobri Yaacob delete icon 4 March 2014 at 12:25

sama-sama sis :P

paridah delete icon 4 March 2014 at 13:08

terima kasih Nick Nashram...kenyataannya gitulah...tentang hati tu in sya Allah..hanya Allah yg mengetahuinya...

paridah delete icon 4 March 2014 at 13:11

yeke...entahlah..terima kasih Kesuma Angsana sukakan cara kak menulis.

PearlVelvet SueQys delete icon 4 March 2014 at 13:14

singgah baca ari ni yer !

Aku Penghibur delete icon 4 March 2014 at 16:49

walau siapa dan bagaimana sekali pun akak.. acik tetap hormat dan salute dengan penulisan akak yang sungguh baik sekali ^_^

Sylarius Yusof delete icon 4 March 2014 at 17:39

Baik Uncle tu tolong akak naik tangga :-) Tolong menolong ni, tak kira bangsa. Asalkan niatnya ikhlas dalam membantu.

Yumida Huda delete icon 4 March 2014 at 18:59

okb...byk makna..moga kita tergolong orang kaya beriman..
suka penggunaan bahasa cerpen ni..puitis..

paridah delete icon 4 March 2014 at 22:07

terima kasih PearlVelvet SueQys sudi singgah baca...

paridah delete icon 4 March 2014 at 22:14

ya tindakan seseorang itu menujukan keluhuran hati budinya...sifat tolong menolong yg ada di hati kita biasanya x kira bangsa tapi mmg berterima kasih sangat dgn bantuan spontan yg dihulurkannya....tq Sylarius Yusof.

paridah delete icon 4 March 2014 at 22:18

yeke...terima kasih banyak acik...bangga sekali dgn pujian blogger yg selalu menang anugerah ni...kak menulis biasa saja seperti kebanyakan penulis amatur yg lain...tq acik Aku Penghibur.

paridah delete icon 4 March 2014 at 22:23

ya okb boleh ditafsir pelbagai maksud...terima kasih Yumida Huda sukakan cara kak menulis...

Pha Is delete icon 7 March 2014 at 14:54

x banyak x pe. janji berkualiti. heheh

paridah delete icon 7 March 2014 at 15:55

xtaulah adakah kualitinya pha is...tq

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”