بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM..



Vanda merah cataleya jingga
butterfly ungu dendrobium kuning
hilang gundah ceria bangga
menatap wajahmu terusir runsing


                      Cataleya harum mewangi
                               mengundang serangga mengerumuni
                      andai cahaya menerangi
                              tambah lesu diserangi
                                                                                         Anggeriku ini banyak jenisnya
                                                                                         pengubat duka penghapus lara
                                                                                         warnawarninya terapi minda
                                                                                         anugerah Allah maha Pencipta
Anggerikku ini rajin berbunga
menemaniku mengusapi luka
alpa segala sentiasa leka
mengurusinya sangat suka

14 comments - "BERPANTUN MEMBELAI ANGGERIK..."

Pha Is delete icon 24 May 2015 at 17:16

selalu terbaca nama bunga cataleya kat blog ni.. setaip kali dgr nama tu, teringat filem "colombiana" pasal seorang watak utama yg bernama cataleya, sempena nama bunga ni..

Jari Manis delete icon 24 May 2015 at 18:02

wowwww!!!! kalau JM mmg x mampu nk berfantun mcm nih

Nooriah Abdullah delete icon 24 May 2015 at 19:43

saya pun tak reti nak pantun lah pasal orkid segala ni wlaaupun adi rumah adalah sikit2 orkid heee

Fidah Shah delete icon 24 May 2015 at 20:46

Berbagai spesis bermacam warna
Anggerik hutan ataupun desa
Makin dipandang makin terpesona
Ciptaan Allah yang maha kuasa

paridah delete icon 24 May 2015 at 21:00

cataleya nama yg cantik tu...tq pha is.

paridah delete icon 24 May 2015 at 21:02

heh..heh..suka nikmati karya pantun pun ok JM...tq

paridah delete icon 24 May 2015 at 21:04

berpantun menyukakan hati...tq noor.

paridah delete icon 24 May 2015 at 21:06

format seloka ni fidah...indah sekali...tq

Kakzakie delete icon 25 May 2015 at 10:06

Sungguh orkid sangat menggoda mata..

paridah delete icon 25 May 2015 at 10:21

ya kak zakie...tq

Khir Khalid delete icon 26 May 2015 at 14:25

Wahh best.. puitis. Pasti inspirasi hadir pabila memandang anggerik ni.. :)

paridah delete icon 26 May 2015 at 21:01

heh..heh..tq khir khalid..insyaAllah tu.

Khai♥Rin : anies delete icon 27 May 2015 at 11:50

pantun, oekid dan kak paridah mmg x boleh dipisahkan ;-)

paridah delete icon 27 May 2015 at 16:26

heh..heh...yela tu..tq anies.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”