بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
12 Apr 05

Gunung berapi Talang di Sumatera mula mengeluarkan laharnya. Sebelum ini berlaku gegaran gempa bumi yang meranapkan Nias di Sumatera barat. yang mengorbankan beribu nyawa. Gegarannya tidak menyebabkan ombak tsunami tetapi tetap menimbulkan was-was dan prasangka yang tidak terduga.



Sejak awal tahun hingga kini gegaran melebehi 6 skala Richter beberapa kali berlaku menggusarkan hati penghuni yang mendiami Sumatera dan negara-negara yang berkongsi perairan lautan Hindi.

Seketika dulu ramai yang tidak peduli atau beringat tentang apa yang berlaku di daerah sini kerana langsung tidak nembawa kesan yang mudharat. Namun setelah gegaran yang menghasilkan tsunami yang menelan banyak korban dan melibatkan banyak negara Asean, masing-masing tidak memandang ringan lagi.


Justeru ada fadilatnya Allah menguji hamba-hamba-Nya dengan dugaan yang langsung tidak pernah terfikir. Allah memberi peringatan bahawa segenap ciptaan manusia itu tidak seberapa daripada apa segi sekalipun. Cuma digegar gempa sedikit saja sudah ranap semuanya. SUBHANALLAH

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”