بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

DI BUMI INI AKAR KITA BERERAMBUT..


Pilihan kita sudah pasti
untuk mengisi hidup ini
tidak susah hendak dicari
sudah tersedia dipusakai

Ketuanan kita istimewa
hak kita segala-galanya
dijaga dipelihara sebaiknya
jangan mudah ambil lewa

Dari Perlis hingga ke Sabah
tanah kita terbentang indah
hak yang termaktub sudah
berani pertikai terima padah

Tanah kita saujana juga
samudera luas mengelilinginya
gunung ganang menunjanginya
bukit bukau memasakinya

Susah juga menjaganya
apalagi mengurus khazanahnya
emas perak mutiara-mutiara
mentadbir dengan bijaknya

Sudah tentu ramai tersilau
harta pusaka kilau kemilau
ingin miliki tanpa berkalau
tipu auta tak siapa hirau

Memang susah mengatur siasah
agar tiada olah masalah
jangan tak kena asyik berbalah
menuntut pusaka bumi bertuah

Sukar pula nak berbahagi
tanah ini hanya satu
langitnya juga satu
selain berkongsi tanpa ragu
demi memelihara amanah
untuk anak anak bangsa juga
cucu cucu

12 comments - "Di bumi ini akar kita bererambut..."

Anisayu Nastutik delete icon 17 February 2015 at 12:24

Merauke hingga ke sabang
Negriku yang membentang
Sangat kusayang
Dan kurindu dari seberang

paridah delete icon 17 February 2015 at 14:44

INDAHNYA PANTUN ANISAYU..BENARTU...RASA CINTA ABADI KPD TANAHAIR...TQ

Khai♥Rin : anies delete icon 18 February 2015 at 09:45

bererambut? apa maksudnya tu?

Cilembu thea delete icon 18 February 2015 at 12:19

indahnya alam semesta yang membentang dari barat hingga ke timur beriringan dengan kekayaan alam semesta yang indah rupawan

paridah delete icon 18 February 2015 at 13:36

pernah tengok akar rerambut? akar rerambut tu sgt halus xpt akar biasa tapi fungsinya menegakan pohon...tq anies.

paridah delete icon 18 February 2015 at 13:37

ya alam semesta yg indah ciptaan-Nya n milik-Nya...tq chilembu thea.

Anonymous delete icon 18 February 2015 at 18:33

kah kah..., maaf, kas nok tanya bila pulok awok ni nye pandai berseloka bersajak berpantun nye pulok. Koi nak balas lame amat doh, doh tok nye ada idea habih doh. Walau macamanpun tahniah pandai berpantun dan pandai buat sambal itam (belimbing)

paridah delete icon 18 February 2015 at 19:25

heh..heh..aok ni xkenai koi ...sebenornya koi dh lame berpantun bersajak ni aok jer yg xikuti perkembangannya...sambai itan belimbing tu koi belajo dari rodong2 koi yg rame kat phg te...tq anoynymous.

Dunia Zumal delete icon 19 February 2015 at 14:20

Betul tu, tanah ini cuma satu bersamalah kita sepakat berkongsi agar semua pakat merasa ^-^

Lynn Munir delete icon 20 February 2015 at 14:22

Indahnya pemandangan. Di mana lokasinya puan ?

paridah delete icon 25 February 2015 at 15:08

BENARTU BUMI INI MILIK KITA BERSAMA...TQ ZUMAL.

paridah delete icon 25 February 2015 at 15:10

DEKAT SERENDAH JER TU LYNN...TQ

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”